Tom Haggeman
Franchisenemer
Straetus Incasso - locatie: Achterhoek

Website
Financiële dienstverlening Interview

Tom Haggeman - franchisenemer Straetus Achterhoek

Straetus Incasso - locatie: Achterhoek

NB: Dit blog is overgenomen van de oude website van Ondernemers in Bedrijf

Incassobureau Straetus is gebouwd op de volgende kernwaarden: ondernemend, transparant en persoonlijk. De landelijke dekking met regionale vestigingen maakt dat er door heel Nederland wel een incassobureau te vinden is. Zo is Straetus Achterhoek onder andere actief in de gemeenten Bronckhorst, Oost Gelre en Doetinchem. Dit incassobureau in de Achterhoek vindt persoonlijk contact met verschillende partijen erg belangrijk en lost hiermee snel en effectief een incassoprobleem op. Ondernemers kunnen zich door de inzet van Straetus volledig focussen op de eigen werkzaamheden. Doen waar je écht goed in bent.

Net als alle vestigingen van Straetus wordt ook Straetus Achterhoek geleid door een gedreven ondernemer: Tom Haggeman. Tom maakte nog niet zo lang geleden de overstap van de sportwereld naar de incassobranche. In de afgelopen jaren werkte hij met diverse doelgroepen en deze kennis implementeert hij nu door raakvlakken te vinden bij debiteuren en klanten om regelingen te kunnen treffen. 

Klantvriendelijk debiteurenbeheer

"Straetus is een incassobureau en incasso is een negatief woord. Wanneer een factuur niet wordt betaald en na meerdere herinneringen geen opvolging krijgt van de debiteur (het bedrijf die de factuur ontvangt) gaat een factuur ter incasso.

Wat wij proberen is om klantvriendelijk te handelen, maar ook om ondernemers al te helpen voor de dossiers ter incasso gaan. Wat ik aanbied en waar ik veel van opsteek is het debiteurenbeheer. We willen ondernemers helpen vanaf het moment dat de factuur verstuurd is, van de eerste herinnering tot de aanmelding voor incasso. Dat willen we goed laten verlopen, want daar gaat het bij veel ondernemingen al fout. Dat komt omdat ze te lang wachten met facturen sturen of een andere regeling maken. De ene klant is een bekende, de andere klant heeft problemen en kan het niet betalen en zo raakt iedereen het overzicht een beetje kwijt. Door al tijdens het debiteurenbeheer op de factuur te zitten voorkom je dat een factuur ter incasso gaat en gelijk een negatieve lading krijgt. Zo voorkom je negatieve associaties aan beide kanten. Een nobele taak."

Geen negatieve spiraal

"Mijn systeem is zo ingericht dat ik - wanneer de klant dat wenst - vanuit ons systeem op briefpapier van de klant een herinnering kan sturen. Desgewenst kan ik ook nog telefonisch contact opnemen en dan ook onder de naam van de onderneming. De debiteuren weten zo niet dat er een incassobedrijf bij betrokken is. Dat is een positief punt, want zo halen we de negatieve spiraal bij bedrijven weg. Mijn klanten hoeven op deze manier niet bezig te zijn met het geld innen, maar zij kunnen bezig zijn met hun producten en diensten en daar goed in zijn. Ze zijn in eerste instantie geen ondernemer geworden om zich druk te maken om facturen. Ze willen doen waar hun hart sneller van gaat kloppen! En wij zorgen dat er geld binnen blijft komen."

Van sportschool naar incassobureau

"Mijn opleiding is sport, gezondheid en management en ik heb in de sportschoolbranche gewerkt als vestigingsmanager en personal trainer. Soms komt er een moment in je leven dat je moet switchen. Toeval bestaat niet. Toen dat moment zich bij mij aandiende kwam ik met een vriend, de franchisegever van Straetus, in gesprek: een geweldige ondernemer. Hij heeft mij meegenomen in het ondernemerschap. Ik heb een spoedcursus incasso gekregen en hij heeft me ingewerkt. Van daaruit ben ik bij Straetus begonnen. Na vijftien jaar bij de sportschool wilde ik iets compleet anders, maar wat wist ik niet. Als je dan met zo’n gedreven vriend in aanraking komt is er geen weg meer terug."

Actief netwerken

"In de sportschool kwamen de klanten vanzelf binnen lopen en was ik eigenlijk maar op 60% van mezelf aan het werk. Je geeft wel alles, maar je voelt dat je meer kunt. Ik wilde die grens opzoeken. Ik ben heel erg fanatiek in alles, ook met trainen en sporten. In de sportschool kwamen nieuwe sporters vanzelf. Ik heb nooit zoveel met geld gehad, als in: ik moet dit verdienen, ik wil meer klanten om te trainen. Maar met Straetus moet ik aan de bak om mensen te leren kennen en klanten te krijgen. Het gaat niet vanzelf en dat is fijn. In de sportschool zag ik 100 mensen per dag. Nu moet ik ze op gaan zoeken. Ik ga actief netwerken in plaats van dat het netwerk naar mij toekomt. Ik kom uit de Achterhoek en ken veel mensen in de regio. De ingang is daarom voor mij makkelijk te vinden. En dat is vanuit Straetus een handige zet geweest. Mijn wereld was tot een jaar geleden vrij klein: de sportschool en de vrienden daar omheen. Maar nu heb ik door de hele regio heen contacten en ik zit in businessclubs om mensen te leren kennen."

Een boeiende wereld, de incassowereld

"Ik werk heel graag met targets. Het is nooit fijn als mensen een achterstand hebben, soms kunnen ze het echt niet betalen. Maar door mijn werk in de sportschool heb ik ervaring met mensen uit alle lagen van de bevolking, dus ik weet hoe ik met mensen om moet gaan. Dat stukje klantvriendelijkheid krijg ik teruggekoppeld: dat ik altijd luister naar beide partijen. Het is écht niet altijd zo dat mijn opdrachtgever gelijk heeft, soms is daar iets misgegaan. Ook in dit geval zoeken we naar een oplossing. Maar altijd op een vriendelijke manier. Ik ga er niet met de botte bijl in zoals veel incassobureaus dat vaak doen.

Soms heb ik wel een opdrachtgever die liever een hardere aanpak wil, maar de meesten willen gewoon hun geld. En ik merk dat ik meer bereik door dat op een klantvriendelijke manier te doen. Ook nu in deze tijd van de coronacrisis. Je hebt mensen die nu pas reageren, terwijl ik al vanaf januari achter hun broek aan zit om te reageren en dat accepteer ik niet. Dan gebruiken ze de crisis als excuus. Maar er zijn ook mensen met wie ik nu in contact kom die zeggen: ‘ja sorry Tom, maar het lukt nu echt niet’. Dat accepteer ik ook. Als mensen maar in contact blijven. Dan is het niet erg. Ik ben geen wonderdokter. Ik kan ervoor zorgen dat er geleidelijk aan weer geld binnen komt van mensen die het wat lastiger hebben nu en soms zijn mensen het gewoon vergeten en komen ze meteen met de volledige vordering over de brug en is het afgerond. Dan denk ik: 'had het dan opgelost met het bedrijf zelf'. Het is een boeiende wereld, de incassowereld."

Incasso’s in coronatijd

"Voor ons is er niet zoveel veranderd, de incasso’s lopen door. Het enige dat nu lastig is, is sales. Ik wil graag langsgaan, ik wil uitvliegen. Dat gaat nu niet. Daarnaast is het de tijd dat heel veel mensen gaan nadenken over hun werkwijze. Heel veel bedrijven hebben geen tijd gehad om dossiers aan te leveren bij ons, dat gaan ze nu ineens doen, want nu is er geld nodig. In goede tijden denken mensen: het komt wel, maar in slechte tijden willen ze het dan snel hebben, maar dan is het niet meer zo makkelijk. Ik denk dan: 'dat hadden we beter eerder kunnen oppakken, nu wordt het lastiger, want veel bedrijven hebben problemen'."

Blijf in contact

"Toen ik begon was ik te flexibel en te los en ik heb geleerd meer op mijn strepen te staan en mensen te wijzen op hun verplichtingen. Je gaat een overeenkomst aan en je moet betalen, dat doe je niet maar daar gaan we nu wel uitkomen. Punt. En eerder was ik daar makkelijker in, ging ik er te diep en te lang in mee. Ik ben wat strakker en compacter geworden, maar ik zoek altijd naar de middenweg. Mensen kunnen altijd bij mij terecht. Als ze vragen hebben, moeten ze ook vooral bellen. Dan regelen we wat. Maar als je geen contact opneemt heb je wel een probleem. Consequent, maar flexibel waar het kan."

Vijf items die ik altijd bij me heb

"Omdat ik altijd bereikbaar ben heb ik altijd mijn telefoon bij me. Ik heb op kantoor twee dames die voor mij de backoffice oppakken, maar de communicatie verloopt altijd via mij. Daarnaast heb ik altijd een stuk of twintig salesmappen bij me. Als ik dan ergens ben of ik kom iemand toevallig tegen, kan ik laten zien wat we voor ze kunnen doen. Visitekaartjes zijn daar een onderdeel van maar deze heb ik ook los bij me. Ook sportspullen liggen in de auto. In een andere vestiging van Straetus is het mogelijk om te sporten met een personal trainer en weer een andere vestiging staat naast een sportschool. Ik gebruik m'n sportpsullen de laatste tijd niet zoveel, maar als ik ineens de geest krijg, kan ik altijd bewegen ;-) En sinds een paar weken hebben we een puppy in huis, dus ik heb sinds kort ook hondensnoepjes en poepzakjes in de auto liggen."

Zorg dat je zichtbaar en uniek in je berichtgeving bent

"De beste tip die ik ondernemers kan geven is: altijd zichtbaar zijn. Je moet de juiste verhouding weten te vinden tussen een overkill aan zichtbaar zijn en niet zichtbaar zijn. Maak afspraken en ontmoet zoveel mogelijk mensen in jouw doelgroep. Ga daar in eerste instantie niet voor jezelf naartoe, maar voor de ander, zodat je de relaties opbouwt en mensen 1x in de maand spreekt. Ga echt een diepere verbinding aan met mensen. Da laagje dieper maakt dat mensen zich vertrouwder voelen om je te benaderen. Zonder te faken natuurlijk, blijf oprecht. Geef dat en je krijgt er iets voor terug. Online zijn we ook zichtbaar, maar ook dat moet nuttig zijn en geen overkill. Ik plaats iets op Linkedin als ik een evenement heb gedaan en of wanneer ik er andere mensen erbij kan betrekken. Ik deel momenten, betrek anderen erin. Op deze manier wordt de post door veel mensen opgepikt en word ik zichtbaar."

Zoek de connectie, vind de klik

"Face to face heeft zoveel meer waarde dan bellen. Ik probeer in de week 15 tot 20 afspraken te plannen bij bestaande of potentiële klanten. Een eerste indruk maak je maar één keer. Je maakt het contact persoonlijker en de drempel lager. Koude acquisitie werkt voor mij niet. Veel mensen ken ik al of kom ik bijvoorbeeld via LinkedIn in de tweede laag rondom contacten mee in gesprek. Ik ga in het eerste gesprek liever eerst een kop koffiedrinken. Het eerste gesprek moet je niet meteen over zaken beginnen. Dat is mijn tip: ga er heen zonder verwachting en ga voor de connectie. Zoek een connectie in elkaars leven. Als je ergens een klik hebt met elkaar, dan komt het goed. Vínd die klik met de ander."

Nodig een andere ondernemer uit

Wil je een andere ondernemer laten ervaren hoe effectief netwerken is? Nodig hem of haar kosteloos en vrijblijvend uit voor één van onze netwerkevents.

Wij sturen een automatische uitnodiging naar het e-mailadres die jij invult. Verder gebruiken we het e-mailadres niet. Je kunt zelf een persoonlijk bericht toevoegen.

We zijn flink vertegenwoordigd

Je vindt ons nu nog voornamelijk in het oosten van Nederland, maar er komen steeds meer regioclubs bij.