Simon Schutter
Eigenaar
Simon Schutter Foto & Film

Website
Zakelijke dienstverlening Interview

Simon Schutter - eigenaar Simon Schutter Foto & Film

Simon Schutter Foto & Film

Simon Schutter begon na het behalen van zijn VWO-diploma aan de Fotovakschool in Apeldoorn. Zijn eindproject was een opdracht van Arriva en vanaf dat moment was hij fulltime aan het werk als fotograaf. Hij doet wat hij leuk vindt en waar hij goed in is: concepten bedenken, foto’s maken en filmen. Ondernemers in Bedrijf ging met hem in gesprek, natuurlijk over zijn passie fotografie, maar ook over de persoon achter de ondernemer. 

Kijk voor meer informatie over de onderneming van Simon op zijn website www.simonschutter.com.

"Toen ik nog op de Fotovakschool zat, kreeg ik al een opdracht van Arriva. Dat was mijn eerste klus. Dat was ook de reden om mijn bedrijf al tijdens mijn studie te starten. Ik kwam in contact met een regiomanager in de Achterhoek en samen met hem heb ik meteen hele mooie projecten mogen doen. Er is 1 serie waar ik nog steeds enorm blij ben en dit heeft me enorm geholpen met mijn bedrijf. Iedere ondernemer kan iemand gebruiken die hem een stapje verder brengt. Ik heb met Kees, zoals de regiomanager heet, heel veel geluk gehad. Dat mag ik van hem niet zeggen, want ik heb het zelf gedaan. Maar het helpt wel, iemand die de weg kan wijzen."

Arriva bleek de juiste weg

"Ik wilde altijd al ondernemer worden, maar door die eerste opdracht heb ik die stap al erg vroeg kunnen maken." 

Een profielfoto zegt iets over een persoon

"Als ik naar een nieuwe klant of nieuwe contactpersoon ga kijk ik wel naar zijn/haar profielfoto, ja. Een foto zegt iets over de persoon. Staat iemand er heel chique op of casual, dat zegt iets over zijn/haar benadering van de wereld en het is fijn om te weten voor je met iemand een afspraak hebt. Ik probeerde vroeger wel van tevoren zoveel mogelijk van iemand te weten voor de eerste ontmoeting. Maar tegenwoordig vlieg ik er gewoon in en zie ik wel wat er op me afkomt."

Ik kijk áltijd waar het bedrijf over gaat

“Ik maak geen particuliere foto’s, alleen zakelijk. Dan fotografeer je ook vaak veel mensen binnen een bedrijf. Vaak word ik ingeschakeld om foto’s of een filmpje van het bedrijf te maken, daar horen vaak ook portretten bij. Dan ben ik toch vaak benieuwd of iemand al een mooie foto heeft. Dat zegt iets over hoe een opdrachtgever naar een foto kijkt. Als ze zelf al een mooie portretfoto hebben zijn ze daar al bewuster mee bezig en weten ze misschien al wel hoe belangrijk een goed portret is. Ik zie dan wat de stijl is hij eerder goedgekeurd heeft. Daar informeer ik ook altijd naar: is de foto lang geleden gemaakt of wil je een nieuwe? Afhankelijk van wat de opdrachtgever zegt kijk ik of ik in dezelfde stijl ga fotograferen of juist totaal iets anders. Als iemand daar neutraal in is, dan kijk ik ook naar wat past bij hem of haar en het bedrijf. Ik ga altijd in gesprek voor ik foto’s ga maken, zodat ik ook echt kan fotograferen waar het bedrijf over gaat."

Creativiteit en sfeer maken de foto

"Je kunt altijd met de opdrachtgever in gesprek. Soms is het heel strak, soms is het veel creatiever en tijdens een gesprek kom je daar prima achter. Soms hoop ik dat opdrachtgevers niet een te vast beeld hebben. Alleen als ik echt iets heel lelijk vind, dan ga ik daar niet meteen in mee. Mijn naam komt er tenslotte wel onder en ik wil dat mijn werk het bedrijf verder helpt. Voor Arriva heb ik meerdere series gemaakt en daar kreeg ik alle vrijheid. Ik mocht zelf het concept bedenken. Maar bij veel bedrijven kan dit onder andere budgettechnisch gewoon niet altijd. Zo maakte ik een reflectieserie. Het concept was om de foto’s van de bussen in reflectie te maken, een serie voor de buschauffeurs. De foto’s kwamen in de panden te hangen. Een chauffeur ziet de bus namelijk bijna nooit van buitenaf, maar vaker in een reflectie. De serie die ik gemaakt heb was van een bus in de reflectie van gebouwen, een spiegel, maar bijvoorbeeld ook in de reflectie van een stoplicht. Dat is een fantastische serie geworden, maar kostte heel veel tijd. Het zoeken van locaties, met de bussen erheen, met mensen praten, met chauffeurs praten. Al die dagen samen leveren dan een kostbare serie op. Juist die tijd, maar ook de prachtige afdrukken daarna, groot en in mooie lijsten. Maar dan moet je wel de opdrachtgever hebben die daar de meerwaarde van ziet en echt de kunstvorm en sfeer ziet."

Fotografie als waardering voor medewerker en klant

"Ik denk ook dat er in de businessclub van Ondernemers in Bedrijf heel veel bedrijven zitten die hele mooie producten maken die op een hele mooie manier in beeld gebracht kunnen worden. Bijvoorbeeld waar je wel je kantoor mee kunt aankleden om ook aan de medewerkers te laten zien dat je ze waardeert. Helaas is de economische tijd er niet voor om zomaar dit soort foto’s te laten maken. Note to myself om mensen daar veel meer op te wijzen wat de meerwaarde is om je pand aan te kleden met dit soort foto’s. Voor de waardering voor hun eigen medewerkers, maar ook om potentiële klanten in te ontvangen, bijvoorbeeld in een hal of vergaderruimte."

Ondernemer word je niet, dat bén je

"In mijn vrije tijd wandel ik met de hond en verbouw ik huizen. Ik snap niet dat mensen zich vervelen. Ik heb nu in de Coronatijd niet zoveel werk, maar ik heb zoveel te doen. Hoe kun je je vervelen? Ik denk dat heel veel ondernemers zich hierin herkennen. Als ondernemer heb je altijd wel iets te doen of zie je iets om in te ondernemen. Ik heb bijvoorbeeld samen met Ondernemers in Bedrijf nog wat concepten uit te werken of een bouwval aan te pakken en anders is er wel weer wat anders. Ondernemer zijn is niet alleen in je bedrijf, maar ondernemen zit in je bloed. Dat word je niet, maar dat ben je. Zo ook met fotografie. Je kunt fotografie aanleren, maar om mij heen zie ik toch ook veel fotografen die dit van jongs af aan al in zich hadden. Ik denk altijd dat iedereen kan wat ik kan. Tot iemand dan mijn camera pakt voor een familiefoto… Dan staan de voeten er niet op of heb je heel veel hoogte en dan denk ik: oh nee, het is toch een vak."

Het gaat niet om geld, maar om de passie

"Ik houd er niet van om mensen op een voetstuk te plaatsen. Iedereen heeft zijn eigen plussen en minnen. En als je zegt: 1 persoon vind ik echt heel goed, dan maak je iemand perfect. Maar zij hebben ook hun mindere kanten. Het moet niet om geld of perfectie gaan, maar je moet met passie werken. Ik kan geprikkeld raken door iemand die een oprecht verhaal heeft. Neem nu familiebedrijven, een prachtig concept. Dat je zo’n hechte familie hebt dat je je bedrijf generatie op generatie kunt overgeven. Als iemand met zoveel passie dat door kan én wil geven en de kinderen daar ook zoveel passie voor voelen dat ze het bedrijf kunnen voortzetten. Kijk naar de horeca of supermarkten. Dat zijn zelfstandige ketens en die zie je vaak van ouder op kind over gaan. Als je ergens geen passie voor hebt stop je uiteindelijk met ondernemen. Het gaat niet om geld, maar om de passie.

Ik vraag ook altijd aan ondernemers: vind je het nog leuk wat je doet? Dat is toch het belangrijkste, dat je het nog leuk vindt. Veel mensen denken daar niet over na, omdat ze maar gewoon doorgaan. Veel bedrijven zijn opgericht vanuit passie en niet vanuit het idee om veel geld te verdienen. De belangrijkste vraag moet in mijn ogen altijd blijven: vind je het nog leuk wat je doet? Ondernemen is altijd hard werken. En dan is de vraag ‘vind je het leuk’ gewoon enorm belangrijk, anders ga je het gewoon niet redden."

Ik kan slecht stil zitten

"Waar ik me nu mee bezig houd in deze crisis? Zakelijk ben ik momenteel bezig met een leuke bedrijfsfilm. Ik ben van origine fotograaf, maar ik film ook. Omdat alles nu stilligt heb ik iets meer tijd bewerkwerk af te ronden. Privé ben ik bezig met de verbouwing van een boerderij. Een enórm project. Drie jaar geleden hebben we een bouwval gekocht en dit hebben we omgebouwd tot grote woning, met groot kantoor en studio. Maar we waren nog niet klaar. Ook voor de hond wilden we toch meer ruimte om het huis hebben. Daarom hebben we begin 2020 een boerderij gekocht en deze willen we weer helemaal verbouwen. We beginnen dus helemaal opnieuw. Het is een fantastisch project! Nu zeggen we dat het project blijvend is, maar dat zeiden we van het vorige project ook. Toen ons eerste huis nog niet eens klaar was hadden we de boerderij al gekocht. Een groot voordeel van het nieuwe project is dat we zo’n groot perceel en veel bijgebouwen hebben dat we de komende tien jaar nog niet klaar zijn. Ik kan slecht stil zitten, daarom ben ik altijd bezig. Al is het maar een stukje met de hond lopen."

Nodig een andere ondernemer uit

Wil je een andere ondernemer laten ervaren hoe effectief netwerken is? Nodig hem of haar kosteloos en vrijblijvend uit voor één van onze netwerkevents.

Wij sturen een automatische uitnodiging naar het e-mailadres die jij invult. Verder gebruiken we het e-mailadres niet. Je kunt zelf een persoonlijk bericht toevoegen.

We zijn flink vertegenwoordigd

Je vindt ons nu nog voornamelijk in het oosten van Nederland, maar er komen steeds meer regioclubs bij.