Richard Sommer
Eigenaar
Straetus Incasso - locatie: Arnhem

Website
Financiële dienstverlening Interview

Richard Sommer - eigenaar Straetus Incasso Arnhem

Straetus Incasso - locatie: Arnhem

Richard Sommer is een van de ondernemers binnen de franchiseformule van Straetus Incasso met vestigingen in Zutphen, Apeldoorn en Arnhem. Wanneer een debiteur in gebreke blijft, kan een bedrijf Straetus Incasso inschakelen. Straetus hanteert een effectieve en transparante aanpak. Als incassobureau is het prettig om snel te kunnen schakelen en in oplossingen te denken. De manier waarop je de debiteur benadert speelt daar een belangrijke rol in. Om na het afwikkelen van een incassotraject met een debiteur dan ook te vernemen dat ze zelf graag klant willen worden, is het mooiste compliment.

Het moet aan de achterkant ook kloppen!

"We komen vaak bedrijven tegen die zich volledig focussen op groei in omzet en niet op verbetering van de interne processen. Vaak merken we bij die bedrijven dat juist het debiteurenbeheer niet gestructureerd en niet op orde is. De persoon (of personen) werken niet efficiënt, afdelingen zijn niet op elkaar afgestemd of personen hebben niet de juiste software om zo goed mogelijk te functioneren. Wat wij dan doen is, naast de afhandeling van de dossiers, ook onze cliënt bewust te maken hoe belangrijk debiteurenbeheer is. Het moet aan de achterkant ook kloppen."

Langetermijnrelatie met onze opdrachtgever

"Zo hebben we een veelvoud aan opdrachtgevers die structureel dossiers aanleveren, we beginnen dan altijd met de vraag naar de Algemene voorwaarden van de betreffende opdrachtgever. Dat is namelijk het juridische fundament van je bedrijf. Daarna kijken we naar het debiteurenbeheer en heel vaak kan dat veel beter ingericht worden. In de loop van de jaren zien wij bij onze opdrachtgevers het aantal incassozaken teruglopen, de DSO (Days Sales Outstanding) teruglopen, een mooi meetbaar resultaat. We zijn geen snelle incassocowboys die zeggen: ‘Hier met de handel, de botte bijl er in en hier heb je je geld’. Wij gaan echt voor de langetermijnrelatie en klanten. En dat heeft succes, want de klanten blijven ook graag met ons samenwerken. Dat is een mooi compliment voor iedereen die voor en met ons werkt."

Authenticiteit

"Als ik een nieuwe opdrachtgever voor het eerst ontmoet let ik altijd op de echtheid van de persoon - of iemand zichzelf is, of zich anders voordoet of een masker op heeft. Ons werk is ook mensenwerk en ik probeer met iedere opdrachtgever een goede connectie te krijgen. Dan is het fijn wanneer mensen zichzelf zijn, dat vind ik echt belangrijk. Vaak prik ik er ook wel doorheen als dat niet zo is. Vanuit die echtheid kun je tot de kern komen en een goede relatie opbouwen."

De kern van het probleem achterhalen

"Het is voor ons werk cruciaal om erachter te komen wat de reden van het niet betalen is. Meestal is het een financieel probleem. Dat is vervelend en dan probeer je tot een oplossing te komen. Maar regelmatig ligt de kern van het probleem mede in de communicatie. Ook dan proberen we de problematiek te achterhalen en tot de kern te komen. Mensen trekken vaak een muur op, dan proberen we toch op een creatieve manier om écht in contact te komen. Vaak blijkt het een prima partij te zijn om het probleem op te lossen. We leveren een dienst, samen en voor mijn opdrachtgever. Natuurlijk willen we resultaat onder aan de streep zien, maar wel op een correcte en constructieve manier. We zien vaak de ellende van mensen en dat maakt het werk wel eens moeilijk en uitdagend."

Trots op ons eerste succes

"De eerste opdracht die we kregen was een vordering van ongeveer 300 euro en mochten wij in behandeling nemen. Natuurlijk namen we dat dossier met veel enthousiasme in behandeling, enrom fanatiek en binnen een week hadden we het geld op de rekening, we hadden ook niet anders verwacht. Daarop hebben we de klant gebeld en verteld dat we het voor elkaar hadden. Hij was zeer content en als dank ontvingen we ook nog eens een taart."

Dankbaarheid van de cliënt

"Wij waren natuurlijk enorm trots op ons eerste succes, ook al ging het om een relatief klein bedrag. Weet je, grote bedragen zijn leuk, grote organisaties zijn fantastisch. Maar soms heb je van die zaken die financieel wel veel minder impact hebben, maar gevoelsmatig voor de klant heel belangrijk zijn. Die zijn net zo mooi. We doen het uiteindelijk voor de dankbaarheid van de cliënt."

Naar de Olympische Spelen

"Naast ondernemen ben ik ook enorm sportverslaafd. Daar kan ik echt van genieten. Op mijn bucketlist staat dan ook nog een uitgebreid bezoek aan de Olympische Spelen. Het liefst ga ik dan met een aantal vrienden voor een week of twee naar de Zomerspelen om zoveel mogelijk sporten te bekijken. En of dat dan in Tokyo of Parijs is, dat maakt me echt niet uit. Dat vergt nog wel wat voorbereidingen betreffende het verblijf of de toegangskaarten die aangeschaft dienen te worden voor de verschillende disciplines. Eigenlijk is elke sport leuk om te bekijken en de ervaring om naar de Zomerspelen te gaan is natuurlijk fantastisch!"

Nodig een andere ondernemer uit

Wil je een andere ondernemer laten ervaren hoe effectief netwerken is? Nodig hem of haar kosteloos en vrijblijvend uit voor één van onze netwerkevents.

Wij sturen een automatische uitnodiging naar het e-mailadres die jij invult. Verder gebruiken we het e-mailadres niet. Je kunt zelf een persoonlijk bericht toevoegen.

We zijn flink vertegenwoordigd

Je vindt ons nu nog voornamelijk in het oosten van Nederland, maar er komen steeds meer regioclubs bij.