Marco van Bodegraven - Sligro Almere

Leestijd: 0 minuten
MYN

NB: Dit blog is overgenomen van de oude website van Ondernemers in Bedrijf en is ouder dan 31 december 2018

Sligro Almere
Marco van Bodegraven

Sligro Interview Ondernemers in bedrijf ? deel 2 Almere, Amersfoort en Apeldoorn
 
Bij veel ondernemers is de Sligro een bekende bedrijfsnaam. Met het overkoepelende
lidmaatschap voor Ondernemers in Bedrijf, welke de Sligro enige tijd geleden is
aangegaan, willen wij graag wat meer te weten komen van deze toonaangevende
totaalgroothandel voor foodprofessionals.
 
De Sligro is onderdeel van het beursgenoteerde Sligro Food Group. Met 50
zelfbedieningsgroothandels, 9 bezorggroothandels en een assortiment van ruim 60.000
artikelen, bedient Sligro bedrijfsmatige klanten in heel Nederland. Sligro voorziet deze
klanten van kwalitatieve food, non-food en dagverse producten.
 
Om een goed beeld te krijgen van de bedrijfsfilosofie en de kernwaarden van Sligro
hebben wij diverse vestigingsdirecteuren een aantal vragen voorgelegd. In dit tweede
deel zijn de vestigingsdirecteuren Marco van Bodegraven, Sander van der Meulen en
Oskar van Zuiden aan het woord van respectievelijk de vestigingen Almere, Amersfoort
en Apeldoorn.
 
Wanneer wij de commercieel ingestelde Marco van Bodegraven (Sligro Almere) de
eerste paar vragen stellen tijdens het interview, spat de passie voor food er direct vanaf.
Marco geeft namelijk een aan dat hij een echte culinaire levensgenieter is. Zo barbecuet
hij als het even kan maar al te graag met de Big Green Egg (?het groene ei?). Marco
geniet oprecht van mooie en eerlijke producten. ?Deze passie noem ik vaak?Food
Emotie, delen met je klanten en vrienden?. Hij is ook altijd op zoek naar bijzondere
eetcombinaties.
 
Maar ook Sander van der Meulen ( Sligro Amersfoort ) en Oskar van Zuiden ( Sligro
Apeldoorn ) doen zeker niet onder voor Marco. ?Ik sta graag in de keuken of achter de
BBQ om heerlijk te koken voor familie of vrienden,? zegt Sander. Hij vindt de Sligro
fantastisch en vindt het geweldig dat zijn passie voor lekker eten daar goed bij aansluit.
Oskar heeft deze passie ook. ?Ik ben gek op alles wat met food te maken heeft!?
 
Naast de persoonlijke passie voor food, komt dit ook terug in het bedrijfsbeleid van de
vestigingen. Zo springen in Almere de versafdelingen voor vis, vlees, wild en gevogelte
direct in het oog. ?Deze zijn te vergelijken met een Zuid-Europese markthal?, aldus
Marco. Een absolute aanrader dus om eens een kijkje bij te gaan nemen. Het mooie bij
Sander is dat zijn persoonlijke passie voor food ook voorkomt vanuit tegengestelde
richting. ?Met de enorme diversiteit aan producten binnen Sligro en de mooie en
inspirerende masterclasses en events die wij organiseren, komen genoeg idee?n naar
boven die ik zelf dan ga proberen.?
 
Het is inmiddels duidelijk dat de passie voor food heel erg belangrijk is voor deze
ondernemers, maar ook voor Sligro als keten. Daarnaast is het aangaan en
onderhouden van de duurzame relatie met klanten ontzettend belangrijk. Marco: ?Sligro
wil graag met de ondernemer een partnership aangaan voor een lange termijn. Op deze
manier kunnen wij echt onze meerwaarde laten zien en samen met de ondernemer
bouwen en werken aan de toekomst.? Tevredenheid van de klant komt dan ook al gauw
om de hoek kijken. Oskar is met zijn team daardoor pas ?cht tevreden als de klant
tevreden de deur uit gaat en terug blijft komen. ?Er is niets leuker dan de klant tevreden
te kunnen stellen. De toverwoorden daarbij zijn enthousiasmeren, motiveren en
klantvriendelijk zijn.? Om dat enthousiasme te laten ontstaan, is Marco ervan overtuigd
dat het belangrijk is om zoveel mogelijk informatie te delen. ?Iedereen in de vestiging

moet erbij betrokken worden en weten waarom en waarvoor wij het allemaal doen!
Samen komen we namelijk echt veel verder.? Dit wordt ook duidelijk wanneer wij Sander
vragen wat zijn vestiging in Amersfoort zo uniek maakt. ?De enorme vakkennis die wij
hebben maakt ons onderscheidend in de regio. Dit doen wij als team onder het motto:
Samen sterk!?
 
Wanneer wij wat specifieker inzoomen op hoe de duurzame relatie met de tevreden klant
bewerkstelligt kan worden, dan zijn daar verschillende methodes voor. ?Wij proberen de
klant die bij ons inkoopt, ook de handel te gunnen door andere klanten door te verwijzen
en willen de klant helpen met het oplossen van zijn vragen of problemen.?
 
Sander is met zijn vestiging partner geworden van Foodprofessional en MKB zodat hij
zijn klanten goed kan begrijpen. ?Maar ook door goed te luisteren naar onze klant weten
wij wat onze klant ?cht wenst.? En dat heeft weer zijn weerslag op de relatie met zijn
klanten: ?Wij maken onze klanten ?fan? van Sligro, wat inhoudt dat zij ons aanraden bij
kennissen, familie en relaties.?
 
Met dit laatste komen wij automatisch uit bij netwerken, iets wat alle drie de heren ook
regelmatig doen. Bijvoorbeeld door zich aan te sluiten bij businessclubs van
voetbalverenigingen uit de regio of andere netwerkmogelijkheden om opgedane kennis
en data van zowel branche- als niet-branchegenoten te delen. ?Ik maak graag gebruik
van diverse netwerkorganisaties, gezien ik het belangrijk vind om in kaart te brengen
welke bedrijven/instanties zich rondom mijn vestiging bevinden en hiermee informatie,
kennis en contacten met elkaar delen,? aldus Marco.
 
Dat de langdurige relatie erg belangrijk is binnen Sligro, mag nu geen geheim meer zijn.
Alle drie de vestigingsdirecteuren Marco, Sander en Oskar zijn het daar over eens en
hebben zo allemaal hun eigen inspirerende en gedreven visie hierop hoe ze dit voor
elkaar kunnen boksen.
 
In het vorige deel werd duidelijk dat Sligro een heel ruim en compleet assortiment heeft.
Nu geeft Marco echter een mooie afsluitende paradox weer: ?Ik zeg altijd: niet het vele is
goed, maar het goede is veel!? En zo zien we wederom dat bij Sligro de Passie voor
Food een belangrijke kernwaarde is, net als de Duurzame Relatie.?
 
Bij het derde, en tevens laatste interview, komen de vestigingsdirecteuren Raymond
Clements (Sligro Arnhem), Albert Ketz (Sligro Doetinchem) en Rob Derks (Sligro
Nijmegen) aan het woord. Met hen zullen wij inzoomen op de kernwaarden ?Beleving in
de Vestiging? en? ?Altijd Inspirerend? en krijgen wij een inzicht in hun vestigingen.


Directeur
MYN

Website
Interview met een lid