Jan Kees Pikkaart
Directeur
Vibes Building Engineers

Website
Interview

Jan Kees Pikkaart - Vibes Building Engineers

Vibes Building Engineers

NB: Dit blog is overgenomen van de oude website van Ondernemers in Bedrijf en is ouder dan 31 december 2018

Jan Kees Pikkaart
Vibes Building Engineers
Jan Kees Pikkaart van Vibes ?n?g meer samenwerking in de bouw

Over vijftig jaar is het beroep van architect uitgestorven. Tegen die tijd gaan mensen
zelf hun huizen configureren. Jan Kees Pikkaart, directeur van Vibes Building
Engineers citeert een onderzoek naar de toekomst van de bouw. Een toekomst waar
Vibes alvast op voorsorteert, door de muurtjes tussen architect, aannemer en bouwers te
slechten. Dat doet het bouwadviesbureau door ?totale gebouw engineering? aan te
bieden.
 
Vibes maakt bouwtekeningen aan de hand van Building Information Modeling (BIM),
waarmee alle relevante gegevens in een 3d-tekening samenkomen. Alle informatie op

het gebied van constructie, installatie en bouwkunde, is erin terug te zien: van de ankers,
tot de wapening, de leidingen, de ramen en de deuren. Informatie die vroeger op
verschillende tekeningen te zien was.
Daarnaast is Vibes de spin in het web van alle partijen die bij de bouw betrokken zijn,
zoals de architect en de aannemer. ?Alle partijen leveren de informatie die nodig is, wij
organiseren alles en zijn de spil. We organiseren engineeringsessies, waarbij alle
partijen bij elkaar zitten en alle zaken goed afstemmen. Je leert elkaar kennen en weet
elkaar daardoor gemakkelijker te vinden. Het lijkt een grote tijdsinvestering, maar het
levert enorme tijdwinst op.?
 
Uniek
Deze wijze van bouwen is uniek in de bouwwereld, waar het gebruikelijk is dat alle
partijen naast elkaar werken, in plaats van nauw samen te werken.
Het succes van deze aanpak heeft zich inmiddels bewezen. Vibes toont aan dat
bouwprojecten een keer zo snel gerealiseerd kunnen worden. De nieuwbouw voor
Olympus in Leiderdorp is een voorbeeld van Vibes? succes. Binnen een jaar moest er
een nieuw gebouw staan. Vijf partijen werkten nauw samen en waren in staat om ? twee
keer sneller dan gebruikelijk ? het gebouw op te leveren.
 
?Ze geloven het niet?
In het succes zit ook de uitdaging voor Vibes. ''Mensen geloven nauwelijks dat het
mogelijk is wat wij bereiken het hele bouwproces twee keer zo snel uitvoeren. ''Hoe
overtuig ik nieuwe klanten?'' is de vraag die we ons steeds stellen. Het blijft lastig om in
de bouwwereld nieuwe klanten te bereiken. Men vindt het eng, om op zo?n andere
manier te gaan werken. Het kost ons daarentegen weinig moeite om klanten vast te
houden. Met tachtig tot negentig procent van ons klantenbestand hebben we een vaste
relatie opgebouwd.''
 
Toekomstmuziek
Voor Jan Kees is de technologische vooruitgang van de toekomst niet bedreigend.
Integendeel: ''Ik ben enorm begeisterd door wat er allemaal nog op ons pad zou kunnen
komen. De kansen en uitdagingen die nieuwe technologie ons biedt.''
 
Ook als het gaat om nog nauwere samenwerking in consortia droomt Jan Kees van
ruimere mogelijkheden.
De droom is de werkwijze in Amerika, waar de opdrachtgever een contract afsluit met
een consortium, in tegenstelling tot de Nederlandse werkwijze, waar een opdrachtgever
aparte contracten moet afsluiten met verschillende partijen. ?Je zou het liefst willen
beginnen bij de vraag van de opdrachtgever. Bijvoorbeeld een fabriek waar ze willen
uitbreiden, en waarbij de opdrachtgever alleen maar aangeeft: ''dit is ons product, de
huisvestingskosten mogen x euro per product zijn.'' Nu vraag je van een opdrachtgever
om je te vertellen hoe zijn gebouw eruit moet komen te zien, terwijl hij een leek is op dat
gebied. De bouw zou nog veel meer vraaggestuurd moeten zijn.''
 
Medewerker-aandeelhouder
Ook op het gebied van personeelsbeleid is Vibes revolutionair. ''Wie bij ons werkt, kan
aandelen krijgen in de onderneming. Je bent dus niet alleen werknemer, maar ook
aandeelhouder. Dat versterkt het gevoel dat je het met z?n allen doet. We zijn van elkaar
afhankelijk. Dat zorgt voor een enorme betrokkenheid. Onze mensen werken heel hard
omdat ze het leuk vinden omdat ze het de moeite waard vinden om te doen wat ze doen.
Dat koesteren we.''
 

Idee?n opdoen en kennis delen
Netwerken is belangrijk voor Jan Kees, maar niet in de eerste plaats om nieuwe klanten
te vinden. ''We doen idee?n op, luisteren naar andere mensen om te horen wat hun
drive is, waar zij mee bezig zijn. We willen kennis hebben van de omgeving waarin we
werken. Tegelijk zijn wij ook heel transparant richting andere ondernemers, we willen
alles delen over onze processen, hoe wij werken zodat anderen daar ook hun voordeel
mee kunnen doen. Netwerken heeft voor ons minder te maken met het vinden van
klanten, het werkt ook niet om te netwerken met acquisitie als hoofddoel.''
 
Gewoon doen
Jan Kees is sinds 2009 directeur van Vibes. Vanuit zijn ervaring als ondernemer
adviseert hij starters: ''gewoon doen!'' Veel starters zijn geneigd om alles eerst te
analyseren, eindeloos te wikken en te wegen. Als je niet goed kunt kiezen, maakt het op
een gegeven moment niet meer uit wat je kiest. Dus gewoon gaan! En al doende leren
de obstakels die je tegenkomt, los je gaandeweg wel op.''

Nodig een andere ondernemer uit

Wil je een andere ondernemer laten ervaren hoe effectief netwerken is? Nodig hem of haar kosteloos en vrijblijvend uit voor één van onze netwerkevents.

Wij sturen een automatische uitnodiging naar het e-mailadres die jij invult. Verder gebruiken we het e-mailadres niet. Je kunt zelf een persoonlijk bericht toevoegen.

We zijn flink vertegenwoordigd

Je vindt ons nu nog voornamelijk in het oosten van Nederland, maar er komen steeds meer regioclubs bij.