Hessel Lubbers
Eigenaar
SlaapXpert Groep

Website
Interview

Hessel Lubbers - ondernemer in goede nachtrust

SlaapXpert Groep

Hessel Lubbers komt uit een ondernemersfamilie. Zijn overgrootouders hadden een kruidenierszaak, zijn opa had een meubelfabriek en zijn ouders een winkel voor wooninrichting. In 1994 nam hij noodgedwongen de winkel van zijn ouders over en maakte na een aantal jaren de keuze om zich volledig te richten op slapen.

En dat was een goede keuze. Op dit moment is hij eigenaar van zeven winkels, waaronder Morgana, Hästens en Auping in Doetinchem, Duiven, Amersfoort, Naarden-Vesting en Utrecht.

Focus!

"Heel belangrijk voor mij is focus, de stip op de horizon waar je naartoe wilt. Als je dat niet weet ga je zwalken en verkeerde beslissingen nemen. Je zult keuzes moeten maken en niet de hele wereld willen bedienen. Kies voor een doelgroep, doe goed marktonderzoek naar je positionering, zoek uit waar je de beste in bent en waar je de concurrentie aankunt. Ook zul je in het begin spaarzaam moeten zijn, want een crisis is er zomaar en dat moet je op kunnen vangen, kijk maar hoe het nu gaat in deze coronatijd. Maar de juiste focus is echt heel belangrijk. Het heeft mij bijna tien jaar gekost voor ik dat goed voor mezelf helder had."

Soms loopt het totaal anders dan je voor ogen hebt

"Ik heb in 1994 de aandelen van mijn ouders overgenomen. Dat was een complete woninginrichting met tapijt, gordijnen, meubels, bedden, zonwering en woonaccessoires. Mijn vader werd in 1991 ziek en dit bleek ALS te zijn, hij is in 1998 overleden. Ik heb de winkel tijdens zijn ziekte voor hem voortgezet. Ik kwam net van school, ben op zijn stoel gaan zitten en in het diepe gegooid zeg maar. Ik heb het Hout- en Meubileringscollege afgerond in Rotterdam. Ik had best graag door willen studeren maar het liep anders, ik ben op mijn 23e ben ik het bedrijf in gegaan. Je hebt het soms niet helemaal voor het zeggen."

Zeven vestigingen

"Nu 29 jaar later bestaat mijn bedrijf uit zeven vestigingen. Allemaal beddenwinkels met sterke merken. De Morgana winkel bestaat het langst; Morgana staat voor de meest persoonlijke slaapoplossing. Het advies in de winkel doen we aan de hand van een digitale Slaaptest. De test duurt 8 minuten en dan heb je een objectief en gefundeerd advies welk matras en hoofdkussen het best bij je past. Vanaf 2006 zijn we gestart met Auping winkels, eerst in Doetinchem en vervolgens in Arnhem (later Duiven) en Amersfoort. Auping staat voor innovatie en design, ik zeg ook wel eens dat Auping het meest functionele bed maakt. De fabriek van Koninklijke Auping staat in Deventer en is een voorbeeld van duurzaamheid, Co2 neutraal bedoel ik daarmee. Ons derde merk is Hästens uit Zweden. Hästens maakt sinds 1852 handgemaakte bedden van puur natuurlijke materialen, zeer comfortabel en hoger in de markt gepositioneerd. De drie concepten sluiten qua doelgroep perfect op elkaar aan."

Houd balans tussen werk en privé

"De beste tip voor ondernemers die ik heb is dat je balans moet houden tussen werk en privé. De grote valkuil voor iedere ondernemer is dat je snel verdrinkt in je werk en je bedrijf en dat je het gevaar loopt dat je je gezin en privéleven te weinig aandacht geeft. Ik heb zelf die fout in het verleden ook gemaakt en ook nu lukt het nog niet altijd. Je moet je er van bewust van zijn dat er meer is dan alleen de zaak. Natuurlijk is je bedrijf heel belangrijk, een uitdaging en een uitlaatklep. En als je succes hebt dan haal je er heel veel energie uit. Maar in mindere tijden geeft het ook zorgen. Zelf houd ik de balans door ’s zomers minimaal een dag in de week te werken in de tuin, ik klim ook regelmatig op de racefiets en dan tour ik door de mooie Achterhoek of ga met mijn vrouw een rondje golfen op ’t Zelle."

Loyale klanten

"Onze bedrijfsmissie is: 'Wij willen van iedere klant een ambassadeur maken'. Om dit te bereiken moet je je klanten elke dag weer positief verrassen. Net iets meer voor je klant doen dan wat ze verwachten. De lat ligt bij ons hoog als het gaat om klanttevredenheid, dit maakt dat klanten loyaal zijn aan ons bedrijf en dat ze ons gaan aanbevelen bij familie en vrienden. Wij meten onze klantloyaliteit middels een NPS score. Wij bellen enkele weken na de aflevering al onze klanten na en vragen of het nieuwe bed voldoet aan hun verwachtingen, vervolgens vragen we om een review op Opiness.nl waar ook de ontvangst in de winkel, het advies en de aflevering beoordeeld worden.  Ook dit heeft te maken met focus. Focus op de klant in plaats van focus op omzet. Als je je klant goed behandelt komt de omzet namelijk vanzelf."

Nodig een andere ondernemer uit

Wil je een andere ondernemer laten ervaren hoe effectief netwerken is? Nodig hem of haar kosteloos en vrijblijvend uit voor één van onze netwerkevents.

Wij sturen een automatische uitnodiging naar het e-mailadres die jij invult. Verder gebruiken we het e-mailadres niet. Je kunt zelf een persoonlijk bericht toevoegen.

We zijn flink vertegenwoordigd

Je vindt ons nu nog voornamelijk in het oosten van Nederland, maar er komen steeds meer regioclubs bij.