Denise Bielderman
Sales- en marketingmanager
Mercure Hotel Amersfoort Centre

Website
Horeca Interview

Denise Bielderman - sales- en marketingmanager van Mercure Hotel Amersfoort Centre

Mercure Hotel Amersfoort Centre

Mercure Hotel Amersfoort Centre is een luxueus hotel dat door zijn centrale ligging ideaal is voor zowel een zakelijk bezoek als een toeristisch verblijf. De binnenstad en het centraal station zijn op loopafstand. Er is genoeg te doen in de directe omgeving en voor heerlijk eten en drinken hoef je niet eens het hotel uit, want het hotel heeft een fantastisch nieuw restaurant in huis. Denise Bielderman is salesmanager en helemaal op haar plek bij dit prachtige hotel.

Manager, maar net zo ondernemend

"Ik ben dus eigenlijk niet echt de ondernemer achter dit bedrijf, maar een van de managers en lid van het MT. Als salesmanager houd ik me bezig met het eerste contact met klanten. Denk hierbij aan het eerste contact rondom contracten van de huur van de ruimtes en kamers bij een meeting of een congres. Na de daadwerkelijke boeking gaat het contact over naar een van de banketing managers. Dat was ik hiervoor en dan ga je echt in gesprek over de organisatie van het evenement. Ons hotel heeft 142 kamers en 8 vergaderruimtes. Zo’n 80% van onze gasten zijn zakelijke klanten. In het weekend hebben wij ook wel particuliere gasten. Nu vakantie in eigen land steeds meer gepromoot wordt, gaan we ons daar meer op richten. Als franchiser van Mercure kunnen we ons eigen plan trekken. Mercure is wel de hoofdketen, maar we hebben onze eigen identiteit."

Het restaurant was leeg

"Het is een bijzondere tijd geweest, voor ons en voor heel Nederland denk ik. Het besef dat er echt wat aan de hand was kwam toen ik in mijn eentje in het restaurant zat te werken, omdat wij niet allemaal op kantoor mochten werken. Normaal zitten er dan zo’n 75 lunchgasten, maar nu zat er helemaal niemand. We zijn sinds april wel weer open, maar met een minimale bezetting. Mensen waren zeker in het begin heel terughoudend met boeken. Er was ook niets open in de stad, dus waarom zou je een hotelkamer boeken? En hoe gaat het met ontbijt en diner? Dat hebben we op de kamers bezorgd, maar dat is lang niet zo gezellig eten als in het restaurant. Dus in crisistijd was het vooral de zakelijke Nederlandse gast die hier ook echt móet zijn."

Geen dag is hetzelfde en dat maakt het werk leuk!

"We zijn blij dat we straks weer open kunnen en de kamers weer geboekt worden. Dat maakt ons werk namelijk leuk en afwisselend. Ik heb dan wel een kantoorbaan en ben veel op weg, maar op de drukke dagen kan ik ervan uit gaan dat ik ook meeloop met de lunch of koffie en thee serveer bij meetings en vergaderingen. Je moet heel flexibel in dit werk zijn. Ik ga nooit om 9.00 uur naar mijn werk met het idee dat ik om 16.30/17.00u de deur weer uit loop. Geen dag is hetzelfde en dat maakt het ook zo leuk!"

Mijn hotel op een plek met veel zon en veel gasten

"Stel dat ik alles zou kunnen doen en geld speelt geen rol, dan zou ik mijn eigen hotel openen op een fantastische plek op de wereld met veel zon en waar veel mensen naartoe gaan om echt te genieten. Dan neem ik mensen aan die dat allemaal perfect voor mij kunnen regelen en ga ik er zelf ook echt van genieten. Vroeger wist ik niet zo goed wat ik wilde gaan doen. Een ding was wel zeker: het was niet in de zorg of de techniek. Dus heb ik economie als pakket gekozen en toen kwam ik snel uit bij de horeca. Ik vind het ook echt heel leuk. Ik ben drie jaar geleden afgestudeerd en zou absoluut weer dezelfde keuze maken. Ik heb hier mijn plek gevonden."

Blijf altijd bij jezelf en volg je hart

"Een tip die ik dan ook mee wil geven aan ondernemers is: blijf altijd dicht bij jezelf, volg je hart en kijk niet te veel naar wat anderen doen. Hoe meer je bij jezelf blijft, hoe meer mensen je waarderen. De eerlijkheid naar jezelf en je klanten geeft vertrouwen. Ik kom wel eens ondernemers tegen die een ondernemende versie en een privé versie van zichzelf hebben. Dat kan wel, maar dan moet je wel een overlap hebben van beide versies. Te veel verschil tussen deze versies ga je niet volhouden. En mensen zien het ook aan je. Hoe geloofwaardig ben je dan?"

Je hebt maar één keer een eerste indruk van iemand

"Zelf wil ik ook zoveel mogelijk voorkomen om beeld van iemand te vormen voor ik iemand spreek. Wel kijk ik op sites van een bedrijf zelf voor een eerste contact, want ik wil weten wat ze doen en waar ze vestigingen hebben. Maar de persoon achter het bedrijf zoek ik nooit op internet op. Ik vind het veel leuker om af te wachten. Je kunt vaak wel inschatten aan de telefoon in welke leeftijdscategorie iemand valt en hoe iemand reageert, maar verder laat ik me verrassen. Maar áls ik iemand zou opzoeken, zou ik denk ik googlen. Ook al weet je niet altijd of het dan dezelfde persoon is, want Google kan meerdere hits geven. Maar liever niet. Je hebt maar één een eerste indruk en die vorm ik liever live tijdens een eerste gesprek."

Waargebeurde verhalen

"Misschien dat ik het daarom ook zo interessant vind om waargebeurde verhalen en autobiografieën te lezen. Ik vind het leuk om zo een kijkje te kunnen nemen in iemands leven. Ik heb verder geen voorkeur voor een type persoon, als het maar persoonlijk of waargebeurd is. Heel intrigerend! Het grappige is trouwens wel dat het laatste boek wat ik heb gelezen helemaal geen autobiografie is maar een thriller van Karin Slaughter. Het gaat zelfs een beetje richting horror. Ik vond het best een heftig boek. Normaal ben ik niet zo van dit genre, maar ik had veel positieve recensies gelezen en ik heb me eraan gewaagd. Ik heb het ook helemaal uitgelezen. Ze beschrijft de details enorm beeldend, wat het realistisch maakt. Ondanks dat geen slaapproblemen of nachtmerries gelukkig."

Nodig een andere ondernemer uit

Wil je een andere ondernemer laten ervaren hoe effectief netwerken is? Nodig hem of haar kosteloos en vrijblijvend uit voor één van onze netwerkevents.

Wij sturen een automatische uitnodiging naar het e-mailadres die jij invult. Verder gebruiken we het e-mailadres niet. Je kunt zelf een persoonlijk bericht toevoegen.

We zijn flink vertegenwoordigd

Je vindt ons nu nog voornamelijk in het oosten van Nederland, maar er komen steeds meer regioclubs bij.