home 088 - 54 375 00

Ondernemers
in bedrijf

aanmelden lidmaatschap

Training HappyGoodTalk

Trainingsdag team Ondernemers in Bedrijf

Spreken voor een publiek: authentiek en comfortabel buiten de comfortzone
Team Ondernemers in Bedrijf in training bij HappyGoodTalk
“Poep. Pooeeeeeppp … Póép!” Ademloos luisteren wij naar een van onze collega’s die demonstreert hoe stevig staan, je publiek aankijken, gebruikmaken van pauzes en intonatie, ervoor zorgt dat je publiek aan je lippen hangt. Over welk onderwerp je ook praat… “Op de goede momenten stiltes laten vallen, dat werkt! Even tellen: 1, 2, 3… en klaar ben je!”

Het team van Ondernemers in Bedrijf is een dagje in training. Leren om voor een publiek te staan, zelfverzekerd je boodschap over te brengen en een connectie te maken met je luisteraars. Voor de meeste regiomanagers is een publiek toespreken een vast onderdeel van hun werk. Wat niet betekent dat zij zich daar allemaal geweldig zelfverzekerd over voelen. De meesten van ons blijven het spannend vinden. “Zouden ze luisteren?” “Kan ik uit mijn woorden komen?” “Raak ik de draad van mijn verhaal niet kwijt?” En die ene kwellende vraag: “wat doe ik in vredesnaam met mijn handen?!”

Geen trucjes
Trainer Marco Pesch van HappyGoodTalk helpt ons vandaag om, ieder vanuit haar eigen kracht en authenticiteit, een publiek toe te spreken. Daarvoor zijn we vandaag in een sfeervol piepklein theatertje aan de Amsterdamse Zeedijk. Marco leert ons geen trucjes aan. De kern is: blijf bij jezelf. Ontdek wie jij bent, waarin jouw kracht ligt, en zet dat in. Voor de een betekent dat om het uit te spreken: “ik vind dit doodeng en ik ben hartstikke zenuwachtig”, voor een ander om energie en kracht juist wat meer te doseren en voor een derde om haar humor in te zetten.

Bèèèèèh
We hoeven nog niet meteen het podium op. Eerst even het ijs breken. “Wie ben je, wat doe je en wat is een gekke eigenschap van jou?” vraagt Marco. “Ik denk al pratend. Wat ik denk, ligt meteen op straat”, vertelt de een. “Ik heb ladders in m’n kousen en dat kan me niks schelen”, vertelt een tweede. “Ik kijk ’s avonds onder m’n bed om te kijken of er niemand ligt”, “Ik groet schapen: bèèèèèh”, “Ik zet de wekker ’s avonds acht keer”. Een lekkere start van de dag, het besef dat we allemaal iets geks hebben, en dat is ok. Sterker nog: dat maakt ons leuk en bijzonder. Het zet de toon voor de rest van de dag. Een gevoel dat het prima is om buiten je comfortzone te stappen, om daar tot de ontdekking te komen dat het daar ook veilig is en dat je warm en hartelijk ontvangen wordt door een fijn team.

Van New York naar Kampen
Tijd om allemaal even op het podium te staan. Kort iets vertellen op basis van een onderwerp dat we aangereikt krijgen. Ria neemt ons mee naar New York in de herfst. Door hoe zij op het podium staat en vertelt, voelen we dat we naast haar op een bankje in Central Park naar de honkballende kinderen zitten te kijken. Aireen maakt ons enthousiast voor Kampen, mooie hanzestad met zeilschepen en maar liefst twee treinstations! We voelen Sandra’s kracht en trots in haar verhaal over haar creativiteit, die ze kwijt kan in haar fotografie. Samen met Angelina voelen we ons spion door de opzwepende melodie van Mission Impossible. En na Sjoukjes enthousiaste beschrijving van de film Les Miserables, willen we die allemaal gaan zien.

Maar ja…
Na die eerste oefening zouden we een voor-de-hand-liggende conclusie kunnen trekken: “Dit kunnen wij hartstikke goed! Dit kunnen we allemaal al lang!”. Maar ja… Zo eenvoudig ligt het niet. Ratio en gevoel spreken elkaar tegen. “Vonden jullie dat het een goed verhaal was? Dat ik er zelfverzekerd stond? Dat voel ik zelf helemaal niet!”
We duiken de theorie in. We kijken naar beelden van sprekers die we bewonderen: Michelle Obama, Stephen Hawking. En van sprekers die ons een ongemakkelijk gevoel geven, bij wie we intuïtief voelen: ‘jij bent niet echt’. Echt of onecht, dat is de kern van overtuigingskracht. Wie spreekt vanuit het hart, zichzelf blijft, die geloven we. In de oefening waren we allemaal onszelf. De authenticiteit van ieder van ons, maakt dat de luisteraars meegingen in het verhaal. Hoe mooi zou het zijn dat ieder van ons als spreker vol zelfvertrouwen op het podium zou kunnen staan! “Maar ja…”
Marco laat ons zien hoe negatieve gedachten (“Ik vind dit vreselijk!”, “ik kan dit niet, ik wil dit niet”, “ik maak mezelf volslagen belachelijk”) je gevoel beïnvloeden en hoe je gevoel je gedrag beïnvloedt. “Je bent niet wat je denkt!” houdt Marco ons voor. “Je hebt controle over je gedachten. Je kunt ervoor kiezen om ‘helpende gedachten’ te denken.”

Authentiek
’s Middags denken we na over wie we zijn: wat ons drijft, wat onze normen en waarden zijn en onze missie in het leven. Als authenticiteit de sleutel is tot overtuigend spreken, dan is het zinvol om te verwoorden wie je ten diepste bent. Wel ja, schrijf dat maar even op, op een koude dinsdagmiddag. Vanuit die eigenheid van ieder van ons, gaan we presenteren. De opdracht die we meekrijgen: “Je solliciteert voor je droombaan en je presenteert je voor een sollicitatiecommissie óf je komt voor het eerst bij je aanstaande schoonouders, en je wilt je beste beentje voorzetten”. Ieder van ons gaat staan, op het kleine podiumpje. De een met het zweet in de handen en knikkende knieën, de ander rustig, beheerst, zelfverzekerd, een derde krachtig en energiek. Allemaal spreken we uit ons hart. Een krachtige boodschap richting fictieve schoonouders, of een vurig pleidooi voor de baan van ons leven. Voor iedereen applaus, complimenten, bewondering.
Dit is genieten: zien hoe authentiek en krachtig ieder van ons is. Hier zijn we gewoon heel erg goed in!

Kom ook!
Wil je een van de regiomanagers ook eens zelfverzekerd en comfortabel zien spreken in het openbaar? Kom dan naar een van de zinvolle en gezellige events van Ondernemers in Bedrijf. Check de website voor events bij jou in de buurt: https://www.ondernemersinbedrijf.nl/agenda/
Wil je ook zo’n inspirerende training volgen bij Marco Pesch van HappyGoodTalk? Kijk voor meer informatie op www.happygoodtalk.com.

vorige pagina

Andere interviews...

Actief in de regio's