home 088 - 54 375 00

Ondernemers
in bedrijf

aanmelden lidmaatschap

Bochane

Patrick Huijbrecht

Patrick Huijbrecht praat met klanten vaak niet over auto's. Dat is op zijn minst bijzonder gezien zijn werk bij Autobedrijf Bochane. Patrick over 'de achterliggende vraag', voetbal en sushi.

Hoe is het bedrijf ontstaan?
Ons bedrijf is een familiebedrijf. Dat is tachtig jaar geleden, in 1934, ontstaan vanuit Veenendaal. Vanaf de tachtiger jaren is de familienaam Bochane in het bedrijf gekomen. Ik ben binnen de regio Zuid-Oost verantwoordelijk voor de zakelijke markt. Dan gaat het om alles wat Bochane te bieden heeft. Bochane is een autobedrijf met in totaal negentien vestigingen langs de A12, vanuit Utrecht naar Boxmeer. We hebben wij negen merken. Naast de autobedrijven, hebben wij een merkonafhankelijk leasebedrijf, Bochane Services voor verzekeringen en financieringen, een eigen verhuurtak, eigen schadebedrijven en bandenhotels. Bij de laatste moet je denken aan klanten die wisselen tussen zomer en winterbanden en de niet in gebruik zijnde set bij ons opslaan. Dat is volledig geautomatiseerd en kwijtraken is daardoor niet aan de orde. Dit digitale systeem met barcodes hebben we helemaal zelf laten ontwikkelen. Dat systeem rollen wij nu ook uit naar andere grote leasemaatschappijen.

Hoe ben je zelf terecht gekomen bij Bochane?
Ik heb een brede Automotiv-achtergrond, door meerdere banen in de autobranche. Ik ben begonnen als Aftersales Manager bij Landrover. Daarna heb ik drie jaar bij een groot leasebedrijf gewerkt, voor de klanten met de grote wagenparken. Bij Wensink was ik verantwoordelijk voor verzekeringen en financiering. Daarna ben ik tijdje buiten autobranche actief geweest als Marketing Manager, maar ik miste de auto's. Dat heeft ook mijn persoonlijke interesse, dat vind ik leuk. Ik kwam in gesprek met Bochane en zo ben ik er twee jaar geleden toch weer ingerold. Eerst werkte ik sterk vanuit Arnhem, maar dat is nu uitgebreid naar het hele gebied Zuid-Oost.

Wat vind je het leukst aan je werk?
Ik ben echt een mensenmens. Het contact met mensen vind ik erg leuk. Je leert er ook altijd weer wat van. Ik vind het ook altijd weer een uitdaging om naar de achterliggende vraag te kijken. Hoe kun je van meerwaarde zijn voor die klant? Je moet het zo zien: ik kom met alles wat Bochane te bieden heeft in de tas bij de klant en ga in gesprek om te adviseren over de hele mobiliteit. Waar zou je elkaar kunnen versterken? Zijn er raakvlakken? Ik ben wel van transparantie en openheid. Afspraak is afspraak en 'nee' is ook een antwoord. Ik ben de eerste die het toe zal geven als er geen kansen zijn. Het is allereerst mooi om elkaar te leren kennen. Wie weet wat het allemaal nog biedt voor de toekomst.

Hoe zit het met jouw showroomervaring?
Ik heb nog nooit in de showroom gestaan. Ik wil het eigenlijk in klantgesprekken ook niet over auto's hebben. Als je ergens specifiek op in moet gaan, dan laat ik een auto of in de showroom of op locatie zien en neem ik de productspecialist mee. Ik heb het meer over de dienstverlening en de meerwaarde. Vindt de klant duurzaamheid bijvoorbeeld belangrijk of juist de exploitatiekosten? Ik zoek de onderliggende vraag. De juiste auto of dienstverlening is het antwoord waar het uiteindelijk allemaal samen komt.

Wat heb je geleerd in de afgelopen week?
Dat er altijd dat ene onderdeel is waar je wel wat mee kunt, ook als het op voorhand lijkt dat je niets kunt betekenen. Dat heeft te maken met het stellen van de juiste vragen en goed luisteren naar de antwoorden. Je moet je ook goed voorbereiden. We hebben een uitgebreid CRM-systeem wat daarbij helpt. Bij bekende klanten kan ik dan kijken wat er in het verleden al gebeurd is, welke acties er zijn geweest. Ik onderzoek hoe het bedrijf is en hoe het met de betreffende branche is. Ik was een keer bij een kledingmerk. Op korte termijn kon ik niets, maar door verder te vragen en verder na te denken wat het bedrijf doet, konden we samen een actie bedenken. We hebben negentien vestigingen, daar komen veel mensen uit de doelgroep van deze kledingwinkel. Het resultaat was dat we iets met kledingbonnen hebben gedaan en kleding in de showrooms hebben gezet. Als je goed luistert, dan komt de rest vanzelf. Je moet nadenken over de lange termijn. Dat komt ook doordat ik nooit in de showroom heb gestaan en door mijn laatste baan als Marketing Manager. Dat is een groot verschil met veel van mij collega's, die wel vanuit de showroom zijn gekomen. Ik heb een brede achtergrond, dat merk ik in gesprekken met bedrijven. Dan heb je het ook over hele andere dingen. Dan ben ik ook een volwaardig gesprekspartner. Soms denk je zelfs mee over bepaalde marketingdingen.

Wat is je favoriete vrijetijdsbesteding?
Op het voetbalveld staan. Ik ben jeugdtrainer bij Go Ahead Kampen, van E8, het elftal van mijn zoon. Als voetbalgek vind ik het leuk om met die kinderen bezig te zijn. Zelf kom ik uit Rotterdam, dus ben ik Feyenoordfan. Voorheen keepte ik op een redelijk goed niveau, maar ik had geen tijd meer om twee, soms drie keer te trainen in de week. Dan moet je keuzes maken, want ik ben te fanatiek om het half te doen. Toen mijn zoon richting de voetbalgerechtigde leeftijd ging, kwam ik bij Go Ahead terecht.

Waar mag je jou 's nachts voor wakker maken?
Je mag me wakker maker om lekker sushi te gaan eten met vrienden. Mijn favoriet is de California Roll. Er is heel veel wat lekker is, dat is een nadeel van mijn bourgondische instelling. Ik hou van gezelligheid. Gewoon met gezellige mensen sushi eten of wat anders leuks doen. vorige pagina

Andere interviews...

Actief in de regio's