home 088 - 54 375 00

Ondernemers
in bedrijf

aanmelden lidmaatschap

Max Gastfocus Organisatie Ontwikkeling

Max Pas

Max Pas van bureau Max Gastfocus Organisatie Ontwikkeling heeft een duidelijke visie als het gaat over organisatieoptimalisatie! Max vertelt over hoe hij ooit in een spoelkeuken op een camping in Frankrijk als hulpje in de keuken begon, naar de Hotelschool ging en nu bedrijven in zeer uiteenlopende branches helpt om Klantbeleving te integreren in Missie Visie en Strategie.

Wat was je allereerste bijbaan?
In de spoelkeuken in Frankrijk, vlakbij Avignon. Toen ik twaalf was waren we daar op vakantie: mijn ouders, broer, zus en ik. De eigenaar kan wel wat hulp gebruiken in de keuken. Ik weet niet meer wat voor rol mijn ouders daarin hebben gespeeld, maar ik heb dat gedaan en het was erg leuk! Zo leuk dat ik er negen jaar lang elke vakantie heb gewerkt. De eigenaars hebben er een erg succesvolle camping van gemaakt en ook een chateau/hotel bijgekocht, waar ik ook ben gaan werken. Daardoor die interesse ben ik uiteindelijk ook de Hotelschool gaan doen.

Wat doe je nu? Waar focus je op?
Eigenlijk zijn het twee dingen die beiden vallen onder de noemer organisatieontwikkeling. Ik adviseer en begeleid bij het creŽren van excellente organisaties. De eerste manier is door vraagstukken bij bedrijven op het gebied van klantbeleving aan te pakken. Dan kom je er vaak achter dat de interne organisatie niet perfect loopt. Denk dan bijvoorbeeld aan communicatie of leiderschap. Of de visie, strategie en missie zijn nog niet goed uitgewerkt of ingebed. Dat moet eerst allemaal in orde zijn en dan kun je het vertalen naar je klantrelaties. Heel veel bedrijven vliegen dat andersom aan en dat heeft niet zoveel zin als het intern niet op orde is. Het eerste aspect is dus intern gericht. Mijn tweede focuspunt is het bekend maken van deze materie door masterclasses, presentaties en spreekbeurten. Dat is natuurlijk ook mooi voor je eigen naamsbekendheid. Ik ben dan bijvoorbeeld uitgenodigd om als spreker iets te zeggen over de relatie tussen klantbeleving en een perfecte interne organisatie. Ik geef masterclasses ook bewust offline. Iets wat heel belangrijk is bij klantbeleving is live-contact. Online heeft mooie dingen, maar ook duidelijk zijn beperkingen.

Waarom ben je hier mee begonnen?
Het komt voort uit mijn hospitality verleden. Ik heb de Hotelschool gedaan en jaren vanuit de internationale hospitality gewerkt, Accor Hotels, Center Parcs Europe en Landal Green Parcs . Dan focus je je 24 uur per dag op je gast. Bedrijven die 24 uur per dag open zijn, moeten anders georganiseerd worden dan bedrijven die vooral tussen 09.00 en 17.00 uur werken. Dat vraagt iets anders van een organisatie. Wat ik daar heb geleerd ben ik gaan vertalen naar bedrijven die buiten de horeca werken. De horeca weet meestal al wat het is om altijd op je gast gefocust te zijn. Daar komt ook mijn naam vandaan. Ik zie mezelf als de boodschapper om de combinatie tussen excellente interne organisatie en klantbeleving te perfectioneren. Wat ik soms zie is dat bedrijven heel goed zijn in het contact met hun klanten. Ze noemen zich ook klantgericht, maar als je verder kijkt is het intern allemaal nog niet goed geregeld. Andersom kom je trouwens ook tegen. Intern en extern, die balans, die maakt het verschil.

Hoe pak je dat aan, werk je samen of juist alleen?
Ik doe dat in principe alleen. Soms zie ik wel een specifiek probleem bij een bedrijf op het gebied van HR of financiŽn en dan vraag ik een collega-adviseur uit mijn netwerk die dat specialisme dan weer beter beheerst. Een goed netwerk is cruciaal voor collega's en klanten. Sommige bedrijven kun je op deze manier wel tot 90% verder helpen, anderen een lager percentage, maar bij elke organisatie kan er minimaal 10% verbeterd worden. Door samen te werken met mensen met diverse talenten en specialismen kun je altijd het beste bieden voor je klant.

Zzp is een populair begrip tegenwoordig, hoe denk jij daar over?
Waar ik een vreselijke hekel aan heb is als mensen zeggen: "Ik ben ZZP'er". Stel je nou voor met je specialisme en niet met je bedrijfsvorm! De manier van werken verandert. Mensen werken veel meer op basis van projecten met elkaar samen en gaan dan bijvoorbeeld naar vier maanden weer verder, zo zijn ze daar waar hun specialisme gevraagd wordt. Je bedrijfsvorm maakt dan niet uit.

Wat heb je afgelopen week geleerd?
Dat het op tijd inschakelen van specialismen belangrijk is om ook jezelf te blijven voeden. Sparren, samenwerken en je eigen focus continu scherper stellen waardoor je ook direct je beperkingen aangeeft. Ik focus op de dingen die ik wil en kan doen. Daarbuiten zijn heel veel dingen die ik wel een beetje kan, maar die andere collega's veel beter kunnen. Uiteindelijk wil ik het beste voor mijn klanten, dus dan moet ik in mijn adviezen ook duidelijk over zijn. Ik ben wel zo onbescheiden dat ik denk dat ik goed ben in organisatieoptimalisatie. Het is belangrijk dat ik daarin twee jaar voor blijf lopen op de bedrijven die ik adviseer. Als je dat niet doet, ben je binnen een paar jaar weg.

Wie inspireert je?
Dat zijn mensen op een aantal niveaus. Zo vind ik een aantal ondernemers in mijn netwerk hier uit het oosten, maar ook verderop in Nederland er inspirerend. Sommigen vanuit de Hotelschool. Ik kan er van genieten als mensen gaan voor het ultieme niveau. Mensen met hele mooie horecabedrijven, die tot in perfectie functioneren. Anderen vind ik inspirerend door hun manier van organiseren en netwerken. Het bezig zijn met nieuwe initiatieven en hun manier van mensen met elkaar verbinden. Nieuwe kansen zien met elkaar. Je ziet wel dat er een nieuwe generatie aan het instromen is. Dat vind ik mooi, die is namelijk heel dynamisch. Daarmee wordt de kloof met de huidige generatie wel groter. Voor veel bedrijven is dat gelukkig nog wel te dichten met een goede aanpak vanuit HR. Dan moet er wel bewust gekeken worden naar wie instroomt en wie uitstroomt. Dat gaat verder dan pure competenties, het gaat ook om de vraag wie je nodig hebt om je organisatie op maximale sterkte te krijgen en te houden. Zingeving en samenwerking als uitgangspunt binnen de organisaties, een duidelijk mission statement en ruimte voor talenten en specialismen.

En bekende inspirators?
Richard Branson heeft een hele mooie visie op personal en customer experience: als Je bijvoorbeeld met Virgin vliegt, moet je de perfecte reis ervaren. Hoe hij daar over nadenkt en een duidelijke visie over heeft, vind ik erg mooi. Ik geloof ook dat je mensen veel ruimte moet geven. Eerst is het nodig om natuurlijk een aantal basisvaardigheden leren, maar dan voor de rest vooral heel veel vertrouwen geven. Richard Branson doet dat. Het gaat me niet alleen om hem als persoon, maar ook om de Basis visie die hij ontwikkelt: een geweldig geloof in mensen en hun vaardigheden.†

Waar sta je volgend jaar als ondernemer?
Ik doe elke zomer een strategiesessie, waar andere ondernemers meekijken en kritisch kijken naar de haalbaarheid en kwaliteit van mijn plannen. Dat zijn hele leuke, confronterende sessies en met de uitkomsten ga ik weer aan de slag. Ik merk dat mijn bedrijf steeds verder richting organisatieontwikkelingen schuift. Dat betekent dat ik steeds vaker met managementteams actief ben om eerst het gedachtegoed en het voorbeeld gedrag te borgen. Voor komend jaar verwacht ik dat de aandacht blijft verschuiven naar het ontwikkelen van nieuwe organisatiemodellen en nieuwe vormen van leiderschap.

Wat is jouw gouden tip voor bedrijven die zich willen ontwikkelen?
Ik zou tegen mensen die eindverantwoordelijk zijn bij organisaties willen zeggen: je hebt een drietal spiegels nodig op je kantoor. Eťn om zelf in te kijken: heb ik vandaag alles gedaan om mijn team, bedrijf te laten excelleren? De tweede spiegel is om met je hele organisatie samen in te kijken: hebben we elkaar de kans gegeven om alles perfect te doen? Zijn we als team bezig en hoe was de samenwerking? Wat is ons gezamenlijke doel? En de derde spiegel is om samen met de klant in te kijken: zijn de huidige klanten tevreden? Daar kom je achter door naar ze toe te gaan en het gewoon te vragen. Een andere vraag bij deze spiegel is: hebben we de juiste klanten? Hebben we duidelijke keuzes gemaakt en de klanten die bij ons passen?

Wat is je favoriete vrijetijdsbesteding?
Ik houd erg van golf, omdat het de ultieme spiegel en uitdaging voor jezelf is. De enige die daarin kan verbeteren, ben je zelf. Het hele mooie van golf vind ik ook dat je daarin op alle niveaus samen kunt gaan. Mensen die net begonnen zijn, maar ook mensen die al jaren ontzettend goed zijn. Jong en oud. Maar ook privť en zakelijk. Daar besteed ik met heel veel plezier heel veel tijd aan. Vanzelfsprekend komt mijn gezin nog ver voor ondernemen en golfen..

vorige pagina

Andere interviews...

Actief in de regio's