home 088 - 54 375 00

Ondernemers
in bedrijf

aanmelden lidmaatschap

Van der Valk Hotel Nijmegen-Lent

Marije van der Valk

Omschrijf in een aantal korte zinnen jezelf:
Ik ben een echt familiemens en ik vind het dan ook heerlijk om dagelijks nauw met ze samen te werken! Mijn gezin bestaat uit Thijs –mijn man-, onze twee zoons en onze zwarte labrador Lola. We wonen sinds een jaar met veel plezier in Nijmegen en werken dagelijks samen met mijn broer Bart en mijn zussen Anne en Lotte. Alweer 8 jaar geleden spraken we in onze familie voor het eerst over het realiseren van een nieuw hotel en op 1 juli zijn we precies een jaar geopend voor gasten. Buiten mijn werk als directeur van Hotel Nijmegen-Lent breng ik graag tijd door met mijn familie en vrienden, hou ik van reizen en probeer ik op regelmatige basis te sporten. 

Kan je drie karaktereigenschappen van jezelf noemen? 
Optimistisch, enthousiast en sociaal

Je draagt de bekende achternaam Van der Valk. Heb je altijd geweten dat je zelf ook in de hotelwereld wilde werken? 
Als dochter van gedreven hoteliers ben ik letterlijk opgegroeid in een hotel. Tijdens de kerstdagen speelde ik met mijn broer en zusjes achter de receptiebalie en vanaf het moment dat wij konden meehelpen, deden we dat ook met veel plezier. Mijn ouders hebben ons altijd de vrije keuze gegeven. Na de middelbare school ben ik voor de vorm nog samen met mijn moeder naar een open dag van de Modeacademie geweest, maar na tien minuten hebben we rechtsomkeert gemaakt. Op naar de hotelschool! Uiteindelijk zit gastvrijheid echt in ons DNA en zijn we alle vier in de hotellerie beland.


Hoe ziet je werkdag eruit als directeur van een hotel?
Bij binnenkomst maak ik eerst een ronde langs alle afdelingen om te kijken of alles goed gaat en of ergens hulp nodig is. Daarna check ik de planning van die dag; hoeveel gasten checken uit, hoeveel kamerreserveringen zijn er, welke partijen kunnen we verwachten en hoeveel restaurantreserveringen staan in de boeken? Vervolgens begin ik aan het behandelen van mijn e-mail. De onderwerpen zijn heel divers: ze variëren van sponsorverzoeken tot contracten van leveranciers en alles wat er tussenin zit! Tegen lunchtijd maak ik weer een ronde door het hotel en controleer ik of alle afdelingen naar wens functioneren. Als nergens hulp vereist is, ga ik door met mijn werkzaamheden op kantoor of behandel ik de afspraken van die dag. Het leuke van mijn functie is dat geen dag hetzelfde is; zo sta ik op zondagen standaard aan de deur om onze gasten te ontvangen, maar staat de donderdag vaak in het teken van intern overleg. Is het ineens hartstikke druk tijdens de lunch? Dan spring ik bij en serveer ik dranken en gerechten. Ook de spoelkeuken heeft geen geheimen voor me, toen de vaatwasser het begaf tijdens de kerst hebben Thijs –mijn man- en ik uren in de afwas meegeholpen. Als dan aan de eind van de avond alle gasten tevreden naar huis gaan en de afwas ook klaar is, geeft dat een enorm goed gevoel!

Als men aan Van der Valk denkt, is een van eerste reacties ‘het kersje op de appelmoes’. Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie zo consistent zijn in jullie uitstraling?
We bezitten allemaal dezelfde genen en blijven ondernemers pur sang. Hedendaags wordt veel geschreven over de “4e Valk generatie” als de generatie die de hotelvestigingen naar een hoger plan tilt, maar ik vind dat daarmee onze ouders en opa’s en oma’s tekort worden gedaan. Bedenk wel dat 50 jaar geleden de tijd heel anders was: geen mobiele telefoons, geen internet, geen sociale media, maar wél de gastvrijheid die Van der Valk zo groot heeft gemaakt. Deze gastvrijheid werd -net zoals de kers op de appelmoes- doorgegeven aan de kinderen, die op hun eigen wijze invulling geven aan de dagelijkse gang van zaken in het hotel. Omdat we allemaal ondernemers zijn gebleven ziet de gast verschillen in bijvoorbeeld uitstraling van het pand, interieur en menukaart, maar de visie van de familie Van der Valk blijft altijd hetzelfde: “Wij bieden onze gasten te allen tijde een unieke beleving van huiselijkheid en gastvrijheid tegen een eerlijke prijs.” Inmiddels wordt de appelmoes met kers geserveerd als knipoog naar het verleden, maar stiekem genieten onze gasten er nog steeds van!

Wie is jouw grote voorbeeld? 
Mijn ouders. In hun tropenjaren zorgden zij voor 4 kinderen, runden een hotel en mijn moeder had daarnaast nog een interieurwinkel in Arnhem. Als ik nu naar mijn eigen situatie kijk met “slechts” 2 kinderen, geen winkel en toch af en toe tijd tekort, vraag ik me soms af hoe zij dat toen toch voor elkaar kregen! Ik heb veel respect voor de manier waarop zij hun leven hebben ingericht en zie ze echt als voorbeeld.

Maak de zin af: jullie zijn pas echt tevreden als…? 
Wij zijn pas echt tevreden als onze gasten dat zijn!

Zijn er veranderingen in de hotelwereld waarin jij werkzaam bent?
Absoluut. Het digitale tijdperk heeft zo zijn voor- en nadelen, maar ik kijk graag naar de kansen in plaats van naar de gevaren. We kunnen onze gasten nu op ieder moment van de dag bereiken via e-mail, Facebook, Twitter en Instagram en dat vergroot onze mogelijkheden op het gebied van informatieverstrekking en marketing. Het boeken van een hotelkamer of een tafel in het restaurant is nu zo eenvoudig geworden dat de werkzaamheden bij de receptie ook een andere invulling hebben gekregen. Omdat het handmatig inboeken van reserveringen wegvalt, komt er meer tijd vrij voor de gasten aan de balie.

Wat is jouw levensmotto? 
“I like it! What is it?”

Waar mag je jou 's nachts voor wakker maken?
Onze eigen tomatensoep!

 

 

 

vorige pagina

Andere interviews...

Actief in de regio's