home 088 - 54 375 00

Ondernemers
in bedrijf

aanmelden lidmaatschap

Vormshop

Kelsey Bartels

Kelsey Bartels is 25 jaar en runt VORMSHOP™ in Zwolle. Als kind wilde ze al de reclame in en werd ze blij van brainstormen met gele post-it's. Nu maak je haar daarnaast vooral ook heel blij met een frikandel speciaal. Kelsey over het pleintje in Zwolle, creatief zijn zonder het te kunnen maken en bazig zijn.

Wat doe je?
Ik ben de shopmanager van VORMSHOP™: een reclamebureau ingericht als een echte shop. We zitten nu al zo'n drie jaar op de Diezerpoortenplas in Zwolle met om ons heen allemaal bekende ondernemers die hun eigen toko runnen. Daar hebben we een eigen winkeltje met bijvoorbeeld een 'Te Koop'-bord in de tuin met daarop: superstrakke logo's, toffe acties & meer ontwerpen waar je niet omheen kunt! We hebben het winkelaspect best ver doorgevoerd: de vormgevers zitten aan een grote tafel met winkelmandjes als lamp erboven. Het moet toegankelijk zijn en makkelijk om binnen te stappen: hier kun je zo even een logo shoppen. Alsof we het zo even ter plekke maken. We doen er dan natuurlijk wel wat langer over. Alles in de sfeer van: je ziet iets en je koopt iets. Daarom werken we ook met vaste prijzen voor een logo, een huisstijl en een website. Dan is het meteen duidelijk.
Als er iemand binnenkomt waarbij ik het gevoel heb dat ik 'u' moet zeggen, dan heb ik al het idee dat diegene niet op de goede plek is. We zijn heel informeel en creatief. Ons zusterbedrijf JOUW® bureau zit om de hoek. Dat is een reclamebureau dat zich richt op opdrachtgevers die ook een strategische en tactische aanvulling zoeken op hun organisatie. Daar zaten we eerst bij in en zo is VORMSHOP™ ruim vijf jaar geleden ook ontstaan.
Frank Sorée, de oprichter, miste in de markt een professionele invulling van een laagdrempelige reclamestudio en zag kleine studios en zolderkamer-bedrijfjes worstelen met hun meerwaarde, tarieven en businessmodel. Daarom is VORMSHOP™ voor middengrote en kleinere bedrijven bedacht en gestart voor professionele reclameprojecten en -projectjes tegen vaste scherpe tarieven. "Inmiddels werken we ook als dé studio van grotere bedrijven. Maar dan op (kleine) afstand en: flexibel en beschikbaar als water uit de kraan", vertelt Bartels trots.

Wat zijn je karaktereigenschappen?
Ik kan heel erg enthousiast zijn over mooie ideeën die we samen bedenken. Voor klanten of voor onszelf. Een negatief puntje is dat ik wat bazig kan zijn. Ik heb een bepaalde visie en ik wil dan dat het op een bepaalde manier gedaan wordt. Ook wel eigenwijs. Ik kom zelf uit een ondernemersgezin en we hebben hier zelf ook een winkeltje zitten. Ons familiebedrijf is een slijterij en is al 138 jaar in Zwolle gevestigd. Mijn vader runt dat nu. Dus dat ondernemen zit er wel in.

Wat is jouw verhaal bij VORMSHOP™?
Dat is eigenlijk wel heel leuk gegaan. Ik woonde met mijn ouders hier bijna tegenover en zo ken ik Frank ook uit de buurt. VORMSHOP™ is een bedrijf waar jonge meiden werken en de visie is dat je er drie tot vijf jaar werkt. Dan ben je gekneed en is het tijd om verder te gaan. Dus altijd jonge creatieven, om het sprankelend te houden. Mijn voorganger zat drie jaar op mijn plek als shopmanager. Zij was toe aan de volgende stap. Die plek kwam vrij en Frank benaderde mij met de vraag of ik dat wilde doen. Ik zei meteen: Ja! Als VORMSHOP™ zijn we helemaal zelfstandig en kunnen we alles zelf bepalen. Zelf heb ik commerciële economie gedaan. Daarna heb ik gewerkt als marketeer en als accountmanager bij een Amsterdams bedrijf. Ik heb een half jaar op Curaçao gewoond en daar iets heel anders gedaan. Uiteindelijk ben ik toch weer in Zwolle terecht gekomen. De reclamewereld was voor mij totaal iets nieuws, ondanks dat het wel gelinkt is aan accountmanagement en sales, maar printwerk en papiersoorten zijn wel echt een vak apart.

Wie inspireert je?
De creatieve meiden hier inspireren mij. Ik vind het leuk als zij zeggen dat ik hen verder heb geholpen. Ik vind mezelf soms helemaal niet creatief. We zijn een aanvulling op elkaar. Ik vind het wel mooi dat ik dan daarin ook verder kan helpen. De meiden van de vormgeving zijn vooral bezig in InDesign, waar ik niets in kan. En zij kunnen dan weer niet wat ik wel kan. Dus ik adviseer, maak offertes, heb klantencontacten. Ik stuur dan meer aan: dit zijn de afspraken en regel het maar. Orde scheppen is wel nodig bij creatievelingen . Ondanks dat ik zelf de jongste ben van dit team en ik hen aan moet sturen, zien we elkaar op basis van wat we kunnen.

Waar sta je volgend jaar als ondernemer?
Afgelopen mei werkte ik hier nog maar een jaartje dus ik zie mezelf hier volgend jaar zeker nog zitten! In het begin dacht ik: hoe maak ik me dit eigen, waar begin ik? Nu zie ik dat ik elke dag meer leer en het eigenlijk heel goed gaat. Als je kijkt naar websites wat daar de ontwikkelingen in zijn, ook in Social Media, dan ben ik volgend jaar nog niet uitgeleerd, dus inhoudelijk qua werk blijft het wel spannend. Daarnaast: werken met klanten die ook vernieuwing willen, ik denk niet dat dat snel gaat vervelen.

Wat zou jouw ultieme baan zijn?
Dat vind ik lastig. Het zelfstandige wat ik nu heb vind ik heerlijk. Ondanks dat ik niet de volledige risico's van het ondernemerschap heb mag ik hier wel van proeven. VORMSHOP™ is niet heel groot, we zijn met vier mensen. De volgende stap zou een zelfde functie kunnen zijn bij een wat groter bedrijf.

Wat wilde je vroeger worden?
Ik heb altijd wel geroepen dat ik bij een reclamebureau wilde werken. Ik ben zelf niet zo creatief, maar het geeft wel energie als er leuke en spannende ideeën mogen worden bedacht. Het speelse erin. Daar zag ik mezelf wel zitten. Het leek me superleuk om in dat creatieve wereldje te zitten, ook al kan ik het dan zelf niet maken. Brainstormen vond ik ook altijd al leuk. Met gele papiertjes aan de slag, daar kreeg ik altijd al heel veel energie van! Waar mag je jou 's nachts voor wakker maken? Een frikandel speciaal! Voor sinterklaas hadden de meiden hier een hele grote frikandel speciaal gemaakt. Echt een hele grote, dus het is wel algemeen bekend dat je mij daar wakker voor kunt maken. Het is helaas nog niet voorgekomen dat iemand me daar ook echt voor wakker heeft gemaakt… vorige pagina

Andere interviews...

Actief in de regio's