home 088 - 54 375 00

Ondernemers
in bedrijf

aanmelden lidmaatschap

Color Business Center

Jeroen Tolmeijer

Jeroen Tolmeijer begon als onderwijzer aan de HEAO, maar begeeft zich alweer vijftien jaar tussen zelfstandige ondernemers in zijn Color Business Center. Inmiddels zijn het er alweer zestien en blijft het aantal groeien. Jeroen over de lessen van de Dalai Lama, boeiende ondernemers en de efficiëntie van het runnen van meerdere Business Centers.

Hoe is het Color Business Center ontstaan?
Vijftien jaar geleden gaf ik les op de HEAO in Arnhem. Op dat moment richtte de HEAO samen met de gemeente Arnhem een nieuw Business Center op. Ik heb gesolliciteerd en werd aangenomen. De bedoeling was om net afgestudeerde studenten, te ondersteunen in hun eigen bedrijf. In de oorspronkelijke formule ging dat dus om de hoger opgeleiden. Het was een groot succes en na anderhalf jaar zat het gebouw helemaal vol. Ik begon bij het Lorentz voor tweeënhalve dag in de week en de andere tweeënhalve dag werkte ik voor het Business Center. Het was een jaar open toen ik door de gemeente Arnhem werd gevraagd om ook twee andere Business Centers te managen. Dat heb ik gedaan, toen nog vanuit loondienst. Nadat ik werd gevraagd voor een vierde Business Center dacht ik: nu ga ik er een eigen bedrijf van maken.

Waarom wilde je dat doen vanuit een eigen bedrijf?
Ik voelde me altijd al meer ondernemer dan onderwijzer en ik wilde mijn eigen bedrijf bouwen. Geen loonslaaf zijn. Het managen van meerdere Business Center is vreselijk leuk en erg efficiënt omdat je bepaalde basisvoorzieningen toch moet organiseren. Of je er nu één of drie managet, je moet toch contact hebben met bijvoorbeeld alle makelaars. Het is eenvoudig om het dan samen te regelen. Ik vind het ook ontzettend leuk om een eigen bedrijf uit te bouwen. Dan ga je nadenken over hoe je je administratie bijvoorbeeld anders vorm moet gaan geven. Je bent continue in beweging. Dat is ondernemen! Inmiddels zijn er al zestien Color Business Centers.

Waar sta je volgend jaar als ondernemer?
Eind van dit jaar moeten er negentien Business Centers zijn. We gaan door het hele land. Momenteel hebben we de markt natuurlijk mee. Er staan veel kantoorgebouwen leeg. De eigenaren hebben daar geen huurders voor. Dan stappen we naar de eigenaars en zeggen: "We hebben huurders voor je en dat gaan we organiseren!" In de meeste gevallen gaan de eigenaars daarin mee en dan gaan we aan de slag. Wat ook helpt is dat er steeds meer zelfstandige ondernemers zijn, dus de behoefte aan een werkplek waar ook andere mensen zijn, groeit. Mensen kunnen ook steeds meer tijd- en plaats onafhankelijk werken. Het kantoorwerk flexibiliseert.

Wie inspireert je?
Dat is een hele rare misschien: de Dalai Lama. Er is een poster van hem in omloop met zijn visie op het leven. Dat zijn tien regels en die vind ik ontzettend mooi. Eigenlijk zijn het levenswijsheden die je vrijwel één op één kunt toepassen op de manier waarop je zaken bedrijft. Een mooie vind ik bijvoorbeeld: grote risico's leveren je veel op. Dus wil je veel bereiken, dan moet je ook risico's nemen. Een andere mooie is: heb respect voor jezelf, heb respect voor de ander en heb respect voor je omgeving. En misschien wel de mooiste: leer deze regels uit je hoofd, dan weet je hoe je er vanaf moet wijken. Ik pas dat toe in mijn bedrijf.

Heb je altijd geweten dat je voor jezelf aan de slag wilde?
Ik ben opgegroeid in een ondernemersgezin. Dat helpt zeker. Mijn ouders hadden een Horecabedrijf. Vanaf mijn tiende werkte ik mee in de zaak, dus dat heb ik met de paplepel ingekregen. Dat waren bijbaantjes: in de afwas, bediening, achter de bar. Daar ben ik mijn hele schooljeugd mee bezig geweest. Uiteindelijk blijf je het leuk vinden en zet je zelf de stap om ook te ondernemen.

Wat zijn je karaktereigenschappen?
Ik kom mijn afspraken na: een man een man, een woord een woord. Anders groeit je bedrijf niet. Vanuit de Horeca weet ik ook hoe ik me in groepen moet gedragen. Verder heb ik een redelijk vriendelijk en open karakter. Ik ben trouwens ook ongeduldig. Dan wil ik te snel, ook in het bedrijf. Je wilt dingen doorvoeren en die hebben tijd nodig. Dan wil je sneller dan mogelijk is.

Wie boeien jou?

Ik zit zelf in het Business Center met mijn kantoor en dus altijd midden tussen de ondernemers. Dat maakt mijn werk ook leuk. Vraag wat een ondernemer doet en je krijgt altijd een enthousiast verhaal terug. Dus ondernemers zijn mensen die mij per definitie boeien. Ondernemers doen het altijd op hun eigen manier. De één is rustig en ingetogen, de ander juist extravert. Dat is boeiend aan ondernemerschap. Ondernemers wijken vaak af van mensen in loondienst: die kunnen ook enthousiast over hun werk vertellen, maar ik heb het idee dat mensen die zelf ondernemen gemiddeld enthousiaster zijn dan mensen in loondienst.

Wat is jouw ondernemerstip?
De gouden tip bestaat niet. Wat ik geleerd heb in al die jaren is: wees jezelf. Wijk daar alsjeblieft niet van af, want dat gaat je op de lange termijn altijd opbreken. Je kunt het niet langdurig verbergen als je afwijkt van wie je bent. Dus of je bedrijf gaat slecht presteren of je raakt overspannen. Het gaat altijd ergens mis. Kortom, weet wie je bent en hou je daarbij! vorige pagina

Andere interviews...

Actief in de regio's