home 088 - 54 375 00

Ondernemers
in bedrijf

aanmelden lidmaatschap

Jan Kees Pikkaart

Vibes Building Engineers

Jan Kees Pikkaart van Vibes –nóg meer samenwerking in de bouw
“Over vijftig jaar is het beroep van architect uitgestorven. Tegen die tijd gaan mensen zelf hun huizen configureren.” Jan Kees Pikkaart, directeur van Vibes Building Engineers citeert een onderzoek naar de toekomst van de bouw. Een toekomst waar Vibes alvast op voorsorteert, door de muurtjes tussen architect, aannemer en bouwers te slechten. Dat doet het bouwadviesbureau door ‘totale gebouw engineering’ aan te bieden.

Vibes maakt bouwtekeningen aan de hand van Building Information Modeling (BIM), waarmee alle relevante gegevens in een 3d-tekening samenkomen. Alle informatie op het gebied van constructie, installatie en bouwkunde, is erin terug te zien: van de ankers, tot de wapening, de leidingen, de ramen en de deuren. Informatie die vroeger op verschillende tekeningen te zien was.
Daarnaast is Vibes de spin in het web van alle partijen die bij de bouw betrokken zijn, zoals de architect en de aannemer. “Alle partijen leveren de informatie die nodig is, wij organiseren alles en zijn de spil. We organiseren engineeringsessies, waarbij alle partijen bij elkaar zitten en alle zaken goed afstemmen. Je leert elkaar kennen en weet elkaar daardoor gemakkelijker te vinden. Het lijkt een grote tijdsinvestering, maar het levert enorme tijdwinst op.”

Uniek
Deze wijze van bouwen is uniek in de bouwwereld, waar het gebruikelijk is dat alle partijen naast elkaar werken, in plaats van nauw samen te werken.
Het succes van deze aanpak heeft zich inmiddels bewezen. Vibes toont aan dat bouwprojecten een keer zo snel gerealiseerd kunnen worden. De nieuwbouw voor Olympus in Leiderdorp is een voorbeeld van Vibes’ succes. Binnen een jaar moest er een nieuw gebouw staan. Vijf partijen werkten nauw samen en waren in staat om – twee keer sneller dan gebruikelijk – het gebouw op te leveren.

‘Ze geloven het niet’
In het succes zit ook de uitdaging voor Vibes. “Mensen geloven nauwelijks dat het mogelijk is wat wij bereiken – het hele bouwproces twee keer zo snel uitvoeren. ‘Hoe overtuig ik nieuwe klanten?’ is de vraag die we ons steeds stellen. Het blijft lastig om in de bouwwereld nieuwe klanten te bereiken. Men vindt het eng, om op zo’n andere manier te gaan werken. Het kost ons daarentegen weinig moeite om klanten vast te houden. Met tachtig tot negentig procent van ons klantenbestand hebben we een vaste relatie opgebouwd.”

Toekomstmuziek
Voor Jan Kees is de technologische vooruitgang van de toekomst niet bedreigend. Integendeel: “Ik ben enorm begeisterd door wat er allemaal nog op ons pad zou kunnen komen. De kansen en uitdagingen die nieuwe technologie ons biedt.”

Ook als het gaat om nog nauwere samenwerking in consortia droomt Jan Kees van ruimere mogelijkheden.
De droom is de werkwijze in Amerika, waar de opdrachtgever een contract afsluit met een consortium, in tegenstelling tot de Nederlandse werkwijze, waar een opdrachtgever aparte contracten moet afsluiten met verschillende partijen. “Je zou het liefst willen beginnen bij de vraag van de opdrachtgever. Bijvoorbeeld een fabriek waar ze willen uitbreiden, en waarbij de opdrachtgever alleen maar aangeeft: ‘dit is ons product, de huisvestingskosten mogen x euro per product zijn’. Nu vraag je van een opdrachtgever om je te vertellen hoe zijn gebouw eruit moet komen te zien, terwijl hij een leek is op dat gebied. De bouw zou nog veel meer vraaggestuurd moeten zijn.”

Medewerker-aandeelhouder
Ook op het gebied van personeelsbeleid is Vibes revolutionair. “Wie bij ons werkt, kan aandelen krijgen in de onderneming. Je bent dus niet alleen werknemer, maar ook aandeelhouder. Dat versterkt het gevoel dat je het met z’n allen doet. We zijn van elkaar afhankelijk. Dat zorgt voor een enorme betrokkenheid. Onze mensen werken heel hard – omdat ze het leuk vinden omdat ze het de moeite waard vinden om te doen wat ze doen. Dat koesteren we.”

Ideeën opdoen en kennis delen
Netwerken is belangrijk voor Jan Kees, maar niet in de eerste plaats om nieuwe klanten te vinden. “We doen ideeën op, luisteren naar andere mensen om te horen wat hun drive is, waar zij mee bezig zijn. We willen kennis hebben van de omgeving waarin we werken. Tegelijk zijn wij ook heel transparant richting andere ondernemers, we willen alles delen over onze processen, hoe wij werken zodat anderen daar ook hun voordeel mee kunnen doen. Netwerken heeft voor ons minder te maken met het vinden van klanten, het werkt ook niet om te netwerken met acquisitie als hoofddoel.”

Gewoon doen
Jan Kees is sinds 2009 directeur van Vibes. Vanuit zijn ervaring als ondernemer adviseert hij starters: “gewoon doén!”. “Veel starters zijn geneigd om alles eerst te analyseren, eindeloos te wikken en te wegen. Als je niet goed kunt kiezen, maakt het op een gegeven moment niet meer uit wat je kiest. Dus gewoon gaan! En al doende leren – de obstakels die je tegenkomt, los je gaandeweg wel op.”

 

vorige pagina

Andere interviews...

Actief in de regio's