home 088 - 54 375 00

Ondernemers
in bedrijf

aanmelden lidmaatschap

Nick Valk

Valk & Co. Maatkleding

Valk en Co. Maatkleding – Zelfverzekerder en gelukkiger in een maatpak
Wie op zijn veertiende al pakken draagt, is bijna letterlijk in de wieg gelegd om maatkleding te gaan verkopen. Ondernemers in Bedrijf in gesprek met Nick Valk van Valk en Co. Maatkleding.

“Als veertienjarige droeg ik al pakken, maar het kwam geen moment bij me op om de kledingbranche in te gaan. Via het vmbo en mbo ging ik Rechten studeren op het hbo. Tijdens mijn studie had ik vijf jaar lang een bijbaan bij een winkel in maatkleding. Pas tijdens mijn studie Rechten, toen ik inmiddels bij een andere herenmodezaak aan de slag was gegaan, viel het kwartje. Twee jaar geleden ben ik samen met mijn compagnon Job Folmer begonnen met het leggen van het fundament voor Valk & Co. Maatkleding.”

Zelfverzekerder en gelukkiger

Valk en Co. biedt maatkleding waar mensen zich goed in voelen. “Dat doen we door kleding te maken naar de lichaamsmaten en volgens de persoonlijke stijl van de klant. Het pak moet naadloos zitten, zowel voor wat betreft de pasvorm als voor wat betreft de stijl. De drager voelt zich daardoor zelfverzekerder en gelukkiger in zijn kleding. Prestaties op sociaal en zakelijk vlak verbeteren daardoor.” Een gedurfde uitspraak, die Nick aantoont met onderzoek van de Yale University waaruit blijkt dat goed geklede mannen meer omzet maken voor hun bedrijf.

Stijladvies

Valk & Co. is kleermaker en stijladviseur ineen. Als het gaat om herenkleding uit de kledinggroepen ‘formal’ en ‘smart casual’, kunnen gemaakt worden – van pakken, overhemden en colberts tot trouwpakken. “Als de klant binnenkomt, maken we eerst even kennis. Ik vind het belangrijk om meer te weten te komen over de stijl en persoonlijkheid van de klant, om te weten wat voor pak bij deze persoon past. Ik vraag ook naar het doel van het pak en naar de persoonlijke wensen van de klant. Op basis daarvan geven we een eerlijk en passend stijladvies.”

Verademing

Een eerlijk en passend advies geven, een pak laten maken dat écht past – het is een verademing voor Nick, bij wie het werken in confectiezaken steeds meer ging knellen. “Ik moest het doen met een assortiment van ongeveer 25 pakken. En ik moest elke klant ervan overtuigen dat een van die pakken ‘helemaal het einde’ was voor hem. Ook als het pak eigenlijk niet helemaal aan zijn wensen voldeed. Daarnaast moest ik, in opdracht van de baas, klanten ook extra laten betalen voor verstelwerkzaamheden.”
Dit moet anders en dit kan anders, vonden Nick en Job. “In 2016 begonnen we met het leggen van contacten met verschillende gespecialiseerde ateliers. We lieten voor onszelf, voor vrienden en familie pakken en overhemden maken om te kunnen ervaren of de kwaliteit en afwerking aan onze eisen voldeed. Uit die test kwamen drie ateliers naar voren waarmee we nu nog steeds zaken doen. Nu krijgt elke klant bij ons een uniek pak dat in alle opzichten aan zijn wensen voldoet. Hij hoeft uiteraard niets bij te betalen als er bij het afpassen nog iets aangepast moet worden.”

Stralen

De klant een onvergetelijke ervaring geven, dat is de doelstelling van Valk en Co. “Er komt zo veel kijken bij maatwerk! We bespreken het ontwerp tot in de kleinste details, dingen waar je in de confectie niet eens op let. Daardoor gaan mensen op een andere manier naar pakken kijken. Mensen die eerst niets om pakken gaven, worden opeens enthousiast en gaan stralen als ze voor het eerst een maatpak dragen. Dat is geweldig om te zien en dat is waar het ons om gaat!”

Leren
Nick en Job zijn jonge ondernemers met een nog jong bedrijf. “We zijn nog maar net ondernemer. Het zou arrogant zijn om te denken dat wij het wiel hebben uitgevonden en dat we niets meer van anderen kunnen opsteken. We willen ons graag laten inspireren door andere ondernemers, en om die reden zijn we lid geworden van Ondernemers in Bedrijf.” Arrogant zijn de ondernemers zeker niet, zelfverzekerd zijn ze wel. In de nabije toekomst hopen ze vanuit de winkel in Apeldoorn ook handgemaakte schoenen uit Italië aan te bieden, waarbij de klant zelf de kleur kan kiezen en een naam of logo erin kan laten zetten.

Fundering
In de eerste plaats is het belangrijk dat de zaak op een verantwoorde manier groeit. “Wij willen een onverwoestbare fundering neerzetten Een sterke basis om op door te groeien. Die moet er eerst staan, voordat we ook maar nadenken over uitbreiding in filialen of winkelgrootte. Andere ondernemingen hebben we in groot enthousiasme heel hard zien groeien, maar daar is nu helaas niets meer van over.”
Aan die fundering bouwen de ondernemers door de klant op een voetstuk te zetten. “Wij zien de klant niet als klant, maar als werkgever voor wie we tot het uiterste gaan om hem of haar tevreden te stellen.”

vorige pagina

Andere interviews...

Actief in de regio's