home 088 - 54 375 00

Ondernemers
in bedrijf

aanmelden lidmaatschap

Arno Bongers

Holland Casino Nijmegen

Holland Casino Nijmegen – voor wie van een spelletje houdt
Aan de Nijmeegse Waalkade, mooi gelegen langs de rivier, is Holland Casino Nijmegen al bijna 29 jaar gevestigd. Je speelt er Poker, Amerikaans Roulette, Bingo, Blackjack, of je beproeft je geluk bij een van de ruim vierhonderd speelautomaten. Daarnaast kunnen gasten er zeven dagen in de week genieten van een heerlijk diner in het restaurant van het casino, met uitzicht over de Waalkade en de Waalbrug. “Het casino is voor iedereen (uiteraard vanaf 18+) die van een spelletje houdt”, aldus vestigingsmanager Arno Bongers.

Arno studeerde af aan de Hoge Hotelschool in Maastricht, en de gastvrijheid en gastgerichtheid die centraal staat in de horeca, nam hij mee naar Holland Casino. Elf jaar geleden startte hij als leidinggevende in de horeca van het casino, en vandaaruit klom hij op binnen de organisatie. Nu is hij eindverantwoordelijk voor alles wat in Holland Casino Nijmegen gebeurt – op het gebied van financiën, gast- en medewerkerstevredenheid en wet- en regelgeving. Daarnaast legt hij de verbinding tussen alle belanghebbenden binnen en buiten het casino.

Netwerken
Holland Casino Nijmegen is sinds 2016 lid van Ondernemers in Bedrijf. “Wij willen ons graag in het lokale bedrijfsleven mengen. Voor ons is het aantrekkelijk dat er ook kleinere ondernemers en MKB bij Ondernemers in Bedrijf zijn aangesloten. Die contacten vinden we belangrijk en hebben we nodig. Zo geven we graag ‘lokale’ prijzen weg; van een fles wijn van de lokale slijter tot een dinerbon van een Nijmeegs restaurant.” Arno is natuurlijk altijd op zoek naar nog meer samenwerkingsverbanden, met lokale ondernemers die ook van een spelletje houden. Daarnaast biedt het casino arrangementen aan voor bedrijfsborrels of personeelsuitjes. Met speluitleg, een mini-toernooi, een hapje of een heerlijk diner, een bijzondere manier om het casino te leren kennen!

Verwachtingen overtreffen
“Nu de economie al enkele jaren weer aantrekt, zien we die ontwikkeling een op een terug in het casino. Sinds 2014 weten meer gasten ons weer te vinden – de omzet stijgt en die lijn zet door”, vertelt Arno. Dat betekent niet dat de groei vanzelf wel komt. Arno legt de lat hoog: “We proberen voortdurend om onszelf te verbeteren, verwachtingen te overtreffen. Dat doen we door heel goed naar de gast te luisteren en ons af te vragen ‘hoe kunnen we onze gasten blijven binden?’ We besteden veel tijd aan gastonderzoeken, waarbij we vragen hoe de gast het bij ons ervaart en of men ons zou aanbevelen. We blijven steeds met onze gasten in gesprek. Het zijn soms kleine dingen die we kunnen aanpassen om de ervaring voor de gast nog beter te maken. Een gastvrije houding van onze medewerkers maakt hierin alle verschil.”

Het is een uitdaging om elke dag de verwachtingen van de gast te overtreffen. Vanuit zijn ervaring als ondernemer stelt Arno dat het van het grootste belang is om de juiste mensen om je heen te hebben die je daarbij kunnen helpen. Aan andere (startende) ondernemers adviseert hij: “Durf om hulp te vragen! Wees altijd scherp en alert, maar blijf ook bij jezelf. Het kost energie om steeds alert te zijn. Neem daarom ook op tijd rust, en zorg dat je ontspant.”

Preventie
Nadat in 1975 het eerste Holland Casino in Zandvoort haar deuren opende volgen tot op de dag van vandaag nog dertien vestigen, waaronder die in Nijmegen, in 1989. Eén van de kerntaken van Holland Casino is preventie van gokverslaving. Voor Arno is het niet meer dan logisch dat Holland Casino daarop focust. “Ons doel is om de gast een ‘9+ ervaring’ te bieden. Het op een veilige en verantwoorde manier aanbieden van het spel, is daar voor ons onderdeel van. Wij willen een levenslange verbintenis aangaan met de gast. We grijpen deze maatschappelijke rol met beide handen aan.”

Belang van de gast voorop
Tegelijkertijd heeft Holland Casino ook een commercieel belang. Desondanks, ”de bescherming van de gast staat op de eerste plaats”, aldus Arno. Alle medewerkers zijn getraind in het herkennen van verslavingssignalen. Als medewerkers het vermoeden hebben dat het niet goed gaat met een gast, gaan ze daarover met de gast in gesprek. In sommige gevallen zullen medewerkers de gast aanraden om een tijdje niet meer te komen. “We leggen uit dat het ons gaat om het belang van de gast. Uiteindelijk wordt dat altijd gewaardeerd.”

vorige pagina

Andere interviews...

Actief in de regio's