home 088 - 54 375 00

Ondernemers
in bedrijf

aanmelden lidmaatschap

André Kobes

Cura di Carrozza

Cura di Carrozza - Liefde voor auto’s, aandacht voor de klant
Een passie voor Italië, een passie voor auto’s – het komt samen in Cura di Carrozza, Italiaans voor ‘verzorging voor je koets’. André Kobes is de trotse eigenaar van Cura di Carrozza.
“Mijn missie? Een auto naar topniveau brengen, krassen en verweringen uit de lak te halen, te polijsten tot de auto mooier is dan toen ‘ie uit de fabriek kwam.”

Restaurateur
Wat een restaurateur voor een schilderij doet, doet André voor auto’s. “Als de vernislaag van een schilderij dof wordt, dan ‘spreekt’ het niet meer. Zo is het met auto’s ook. Ik ga dan heel voorzichtig aan het werk, onderzoeken wat ik kan doen om de auto weer tot zijn recht te laten komen. Iemand heeft goed nagedacht over de vormgeving van de auto, het is jammer als die vormgeving niet meer goed tot zijn recht komt, als je de nuances niet meer ziet.”

Liefde en passie
De liefde en passie voor auto’s deelt André met zijn klanten. “Ik neem de tijd voor de auto en voor de klant. De klant komt langs, we drinken een lekkere espresso en bespreken wat nodig is. Ik kan me goed verplaatsen in de liefde van de klant voor zijn auto. Ik doe niet aan massaproductie; als ik twee auto’s in de week behandel, zit mijn agenda vol. Een behandeling kost minimaal twee dagen.” Dat geeft Cura di Carrozza een zekere exclusiviteit. “Tachtig procent van mijn klanten zijn particulieren, veel bedrijfseigenaren met dure auto’s: Porsches, Ferrari’s, de duurdere Volvo’s. Maar iedere klant is welkom!”

Glascoating
Klanten zijn altijd verrast door het mooie resultaat dat André weet te bereiken. “Ik weet verwachtingen altijd te overtreffen, daar streef ik ook naar!” Hij is enthousiast over het resultaat van vloeibare glascoating. “Dat is echt een enorme vlucht aan het nemen. Lakken verweren tegenwoordig veel sneller omdat bepaalde stoffen, als gevolg van wetgeving, niet meer mogen toegevoegd. Een glaslaag beschermt de lak, maat het aanzienlijk bestendiger tegen het ontstaan van krassen en voegt lakdikte toe. De glascoating veredelt de lak en blijft minimaal vijf jaar in optimale conditie.”

One stop shop
André gaat voor kwaliteit, en ontzorgen. “Ik wil een one stop shop zijn. Ik besteed ook aandacht aan het auto-interieur: beschadigingen wegwerken, leer spuiten, op kleur bijspuiten. Maar ook de motorruimte en cabrioletkappen.

Specialistisch werk als uitdeuken zonder spuiten (restylen), spuitwerk aan lak en velgen na schade, privacyfolie op ruiten zijn specialismen die ik voor de klant regel met mijn netwerk. Dat besteed ik uit aan jongens die dat vak tot in de puntjes beheersen.”

Klant is koning
Het ontzorgen en de aandacht voor de klant, daaruit spreekt André’s jarenlange ervaring in de klantenservice. “Ik weet wat het belang is van het opbouwen van een relatie met je klant. Dat doe je door zo goed mogelijk service te verlenen. Daar valt zo veel winst te behalen! Nagaan wat de klant echt wil. En een stapje extra doen. Als een klant hier zijn auto komt halen, maak ik er een feestje van: de auto mooi opgesteld in de lichte showroom. En ik val hem niet lastig met ingewikkelde technische termen over het onderhoud van zijn auto. Maar ik weet dat hij die vragen wel heeft. Daarom heb ik een serviceboekje ontwikkeld, dat de klant bij aflevering ontvangt. In dat boekje zijn de werkzaamheden vastgelegd die aan de auto zijn uitgevoerd. Bovendien geven we onderhoudsadvies, zoals een goede wasinstructie. Die zijn te vinden onder een QR-code.

Die download je naar je smartphone of tablet, zodat je het advies altijd paraat hebt. Het is al vijf jaar een gewaardeerde aanvulling op onze dienstverlening.

Ondernemers in Bedrijf
André is enthousiast lid van Lochem in Bedrijf. “De manier van opereren van Ondernemers in Bedrijf vind ik heel leuk. Ze denken met je mee: hoe kan ik ondernemers helpen aan informatie die ze nog niet hebben. Ik vind het zelf leuk om mensen bij elkaar te brengen, te faciliteren, en dat herken ik bij Ondernemers in Bedrijf.”
Als netwerkende ondernemer is Andre op zoek naar kwalitatieve contacten, ondernemers die op dezelfde golflengte zitten, mensen die ook klantgericht zijn. “Niet haasten, niet maar met kaartjes strooien, maar met elkaar in gesprek gaan en elkaar echt leren kennen.”

Gouden tip
André’s gouden tip voor (startende) ondernemers heeft alles te maken met klantgerichtheid. “Neem de tijd voor je klant. Luister goed, stel goede, open vragen om erachter te komen wat de klant precies wil. Aannames zijn dodelijk! Het gaat erom dat je je klant echt serieus neemt. Dat is de manier om klanten voor langere tijd aan je te binden.”

 

vorige pagina

Andere interviews...

Actief in de regio's