home 088 - 54 375 00

Ondernemers
in bedrijf

aanmelden lidmaatschap

Loesje Benda

BENDA druk & print

BENDA druk & print – ‘het drukwerk in de genen’
BENDA drukkers is sinds 1983 een begrip in Nijmegen. In 2004 namen zoon Hans, dochter Loesje en Ronald van Kempen de zaak over. Loesje is door en door vertrouwd met het familiebedrijf: “Het drukwerk zit in de genen”.

Er is behoorlijk wat veranderd in de afgelopen 35 jaar. Waar vader Wiet zich vooral bezighield met offset druk in grote oplagen, wordt nu veel meer om printwerk gevraagd. De oplagen zijn kleiner geworden en klanten vragen vaker om full colour. “Mijn vader nam vroeger nog wel eens een op een bierviltje geschreven opdracht aan, dat kon toen nog.”

Uitdagingen
Een belangrijke ontwikkeling die drukkerijen voor uitdagingen stelt, zijn de mogelijkheden die mensen thuis hebben om te ontwerpen en te printen. “En mensen kiezen ook vaker voor goedkope internetdrukkerijen. Toch komen ze daar ook weer van terug. Als je niet genoeg kennis hebt van de kwalificaties waar bestanden aan moeten voldoen, dan valt het drukwerk vaak tegen. Wij begeleiden de klant en controleren de drukproeven zorgvuldig. We doen een stapje extra om ervoor te zorgen dat het drukwerk helemaal goed is. Bovendien, printwerk is bij ons niet veel duurder dan bij de internetdrukkerijen.”

Degel
De meerwaarde van drukwerk overbrengen, dat is de uitdaging waar Benda voor staat. “Klanten die iets bijzonders willen, iets anders dan anders of drukwerk met allerlei haken en ogen, die zijn bij ons aan het juiste adres. Wij denken mee om het beste resultaat te bereiken. En we werken snel!”
Loesje is enthousiast over het ‘ouderwetse’ drukwerk. “Wij hebben nog twee Degel-drukpersen staan, uit 1964. Het resultaat daarvan is heel bijzonder, dat geeft reliëf op het papier. Erg mooi voor bijvoorbeeld visitekaartjes. Dat heeft echt meerwaarde boven printwerk.”

Daarnaast bedrukt Benda onder andere ook vlaggen en (plexiglas)platen. In 2018 wil BENDA druk & print zich meer profileren als drukker van rouwdrukwerk en promotiemateriaal.

Meedenken
Loesje houdt zich vooral met het klantencontact bezig. “Dat vind ik echt het leukste, daar ben ik ook goed in: mensen warm ontvangen, met ze meedenken, samen tot oplossingen komen. Zo was hier net iemand die een poster van negen meter lang wilde. Ik ga dan ook meedenken over hoe je zoiets op een goede manier ophangt. Daar zit de uitdaging en het plezier voor mij!”

Doen waar je goed in bent
Veertien jaar ervaring als ondernemer leerde Loesje niet alles tegelijk te willen. “Doe waar je goed in bent. Werk dat uit en zorg dat dat een goede basis wordt. Probeer vandaar uit te groeien en met je tijd mee te gaan.”

Fotografie: Twan Kersten van Kino Imaging

vorige pagina

Andere interviews...

Actief in de regio's