home 088 - 54 375 00

Ondernemers
in bedrijf

aanmelden lidmaatschap

Mark Verschoor

Het Nederlandsche Inkoopkantoor

Het Nederlandsche Inkoopkantoor - De dingen én de mensen op waarde schatten

Op de stoep, voor de deur van Het Nederlandsche Inkoopkantoor, staat een gouden varkentje. Het varkentje is een blikvanger in de Deventer Gibsonstraat, waardoor veel Deventenaren ‘de winkel met het varkentje’ kennen. In vijf jaar heeft de onderneming in de stad een goede naam opgebouwd als een betrouwbare zaak waar betrouwbaarheid, professionaliteit en klantvriendelijkheid voorop staan.

Middenin de crisis, in 2010 en 2011, schoten inkoopkantoortjes als paddenstoelen uit de grond – inkoopkantoortjes voor zilver en goud. Het Nederlandsche Inkoopkantoor is allesbehalve een eendagsvlieg. Het is een familiebedrijf, in 1979 opgericht door Clemens Kienhorst. Kienhorst startte met een zaak in Oldenzaal, waar hij postzegels, munten en edelmetalen inkocht. De onderneming groeide en opende zaken door heel Nederland.
Op dit moment heeft Het Nederlandsche Inkoopkantoor twee filialen, een in Hengelo en een in Deventer, waar Mark Verschoor sinds 2012 de zaak runt. In die periode, tijdens de recessie, liep het storm bij het inkoopkantoor. “Er stonden hier rijen voor de deur. Mensen stonden soms anderhalf uur te wachten”, vertelt Mark. Vertrouwen in de waardevastheid van goud, ging samen op met gebrek aan vertrouwen in de economie. “Goud is een stabiele factor in een economie. Waar alle munten al wel eens failliet zijn gegaan, behoudt goud altijd zijn intrinsieke waarde.”

Tennis
Het had voor Mark allemaal ook heel anders kunnen lopen. Hij volgde de sportacademie in Groningen en werd tennisleraar. Coachte, gaf opleidingen op het gebied van rackettechniek en bespande rackets bij het ABN-AMRO tennistoernooi. In 2010 wilde hij een onderneming starten met custom made tennisrackets. “Zo’n racket is een must-have”, vond oud-tennisser Bob Hewitt na een test. Maar het tij zat tegen; middenin de crisis lukte het niet om de rackets aan de man te brengen.
Via Clemens Kienhorst, die Mark kende van de tennisbaan, kwam Mark bij Het Nederlandsche Inkoopkantoor terecht. In 2012 startte hij als filiaalhouder in Deventer. “De tenniswereld heb ik nog geen seconde gemist! Het werken bij Het Nederlandsche Inkoopkantoor is afwisselend – je doet mooie contacten op, hoort bijzondere verhalen.”

Emotionele waarde
Die verhalen hangen vaak samen met de spullen die mensen komen brengen. “Veel van wat mensen hier komen brengen om te laten taxeren of verkopen, komt uit nalatenschappen. Het zijn spullen met emotionele waarde, het is belangrijk om dan extra tijd te nemen, om daar respectvol mee om te gaan.” Veel klanten vinden het spannend om munten of sieraden te verkopen. “Mensen zijn gewend om te kopen, niet om iets te verkopen. Ze zijn vaak nerveus. Ik neem de tijd om goed uit te leggen wat wij doen, en hoe de markt werkt.”
Klanten belonen Het Nederlandsche Inkoopkantoor daarvoor: in 2013, 2014 en 2015 won het kantoor de bedrijvenaward met de beoordeling ‘excellent’. De beoordeling is voor eerste indruk, prijs-kwaliteitverhouding en service.

Geen plannen
Mark lacht in reactie op de vraag naar waar hij met het Nederlandsche Inkoopkantoor wil staan over vijf jaar. “In het begin wilde ik ook graag meerjarenplannen maken, doelen stellen. Clemens lachte me uit: ‘Dus jij wou een plan maken? Wij redden het al 35 jaar zonder een plan te maken’. Inmiddels lach ik er zelf ook om. Je kunt nog zo veel plannen maken, de realiteit is altijd anders. De enige cijfers die honderd procent kloppen, zijn de cijfers aan het eind van het jaar. Wij maken wel plannen, maar die zijn gericht op de korte termijn: bijvoorbeeld meer focus op online of offline adverteren. Of reclame gericht op nalatenschappen. Maar waar we over vijf jaar staan? Dat hangt van veel te veel factoren af. We blijven ons werk zo goed mogelijk doen, willen betrouwbaar zijn voor klanten en zorgen dat zij tevreden zijn.”

Doen wat je moet doen
Zijn advies aan startende ondernemers heeft dan ook alles te maken met focussen op de kern. “Doe wat je moet doen! Veel ondernemers maken in het begin hoge kosten om reclame te maken en naamsbekendheid te krijgen. Maar naamsbekendheid waar je echt wat aan hebt, krijg je door je klanten. Je moet er zijn, bezig zijn met je onderneming, investeren in je klanten. Als je klanten tevreden zijn, gunnen ze je meer klandizie en verspreiden zij je goede naam. Dat heeft veel meer effect dan met hagel schieten via advertenties en marketing.”

Netwerken
Mark is met het Nederlandsche Inkoopkantoor nu een jaar lid van Ondernemers in Bedrijf. “Het is waardevol om een groot netwerk op te bouwen. En Ondernemers in Bedrijf zorgt ervoor dat je echt nieuwe contacten legt, dat je niet steeds met dezelfde mensen praat. Het is wel de kunst om ook interesse in anderen te tonen, niet alleen over je eigen onderneming te praten. Ik heb er zelf plezier in om anderen met elkaar te verbinden, om zo toegevoegde waarde aan collega-ondernemers te bieden.”

vorige pagina

Andere interviews...

Actief in de regio's