home 088 - 54 375 00

Ondernemers
in bedrijf

aanmelden lidmaatschap

Regiomanager Univé Oost

Eddie ter Beest

"Persoonlijke communicatie wordt schaars"

Univé Oost is partner van Ondernemers in Bedrijf.  In gesprek met regiomanager Eddie ter Beest.

Je zou maar regiomanager mogen zijn in de Achterhoek.
"Dat bevalt inderdaad uitstekend. Ik houd van de ruimte en de rust. Van de Achterhoekse mentaliteit. De mensen hier zijn open en vriendelijk. Harde werkers ook. Er zijn geen drempels. En waar succes behaald wordt, wordt er gedeeld. Die saamhorigheid spreekt me aan."

Al 24 jaar bij Univé.

Dat moet wel een leuke werkgever zijn? "Zeker! Weet je waarom? Univé is een ledenclub. Dat geeft een enorme betrokkenheid. Bij ons als medewerkers, maar óók bij de leden zelf. Samen zetten we alles op alles om vooruit te komen. Om bedrijfscontinuïteit te waarborgen."

Makkelijker gezegd dan gedaan.
"Klopt. Maar daar ligt tegelijkertijd een mooie uitdaging. Het gaat allang niet meer om het adviseren van een verzekering. Heel simpel: niet alles ís te verzekeren. Punt. Maar ook in dat geval willen we als Univé aan tafel zitten. Faciliteren. Gesprekspartner zijn."

Best een cultuuromslag…
"We zijn van top-down naar een bottom-up organisatie gegaan. Gelukkig wel. Maar dat stelt ook andere voorwaarden aan onze medewerkers. Naast kennis en kunde, moet je meer competenties in huis hebben. Klantgerichtheid en inlevingsvermogen bijvoorbeeld. En we moeten als vakidioten af van al die technische termen. Klare taal. Transparantie. Dat is uitgangspunt."

 "Als vakidioten moeten we af van al die technische termen. Klare taal. Dat is het uitgangspunt."

En dat is intern allemaal op de rit?
"We zijn op de goede weg. Neem bijvoorbeeld het hele netwerkgebeuren. Vroeger werd dat gezien als verplicht nummertje. Na 17.00 uur wilde niemand meer ergens opdagen. Dat is tegenwoordig wel anders! Kijk naar Ondernemers in Bedrijf. De ene na de andere medewerker meldt zich vrijwillig aan voor een bijeenkomst. Ze komen steevast terug met mooie verhalen, gedeelde ervaringen en nieuwe contacten. Dat werkt aanstekelijk."

Heb je meer dingen zien veranderen de afgelopen jaren?

"Er zijn aan alle kanten verschuivingen gaande. Vroeger zat ik met meerdere generaties aan de keukentafel. Werd het boerenbedrijf besproken met een verse kan koffie. Nu wordt er steeds vaker buitenshuis gewerkt om het hoofd boven water te houden. Staat de koffie klaar in de thermoskan. Ook het aantal ZZP'ers neemt rap toe. Sommigen zijn geboren voor het ondernemerschap, maar anderen zijn noodgedwongen voor zichzelf begonnen. Als Univé moeten we voor alle partijen een goede gesprekspartner zijn."

Zoveel mensen, zoveel wensen
"Aan ons de taak om op die wensen in te spelen. Klantrelaties zijn steeds meer hybride. De wijze van communiceren verandert. Vroeger kwamen onze leden op kantoor of kwamen wij bij onze leden thuis. Die tijden zijn voorbij. Technologie maakt nieuwe omgangsvormen mogelijk. Onze klanten kunnen met ons chatten, mailen, appen of communiceren via social media of klantportals. We bieden alles aan. Steeds vaker zal digitale communicatie de norm worden. Persoonlijke communicatie wordt schaars. Alles wat schaars is, willen we dolgraag behouden. Dat persoonlijke zit nu eenmaal in het DNA van Univé."

 "Ik heb niet altijd gelijk, maar ik heb wel vaak een punt."

Nu we toch persoonlijk worden: Hoe ben jij als collega?
"Ik ben vrij direct, maar altijd oprecht. Stel me kwetsbaar op in de dialoog. Geef aan wat ik vind en schuif mijn mening niet onder stoelen of banken. Daarin ben ik niet bepalend, maar ik wil wel dat er meegedacht wordt. Ik verwacht van iedereen een constructieve houding. Ik heb niet altijd gelijk, maar ik heb wel vaak een punt."

Welk punt wil je nog maken?
 "Tijd is een punt. We zijn met z'n allen te druk. Ik heb bijvoorbeeld al heel lang geen motor meer gereden. Iets wat ik erg graag doe. Maar ook vriendschappen van vroeger waar je lief en leed mee deelde, staan onder druk. Door de waan van de dag ben je elkaar uit het oog verloren. Waar we eerder alles van elkaar wisten, heb ik nu werkelijk geen idee hoe het met ze gaat. Jammer is dat."

Tot slot: één keer, nooit weer?
 "Beleggen. Met het geld wat ik daarmee verloren heb, had ik een pracht van een auto kunnen kopen."

vorige pagina

Andere interviews...

Actief in de regio's